چگونه رزومه خوبی بنویسیم؟

دسته: اخبار
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۸ مهر ۱۳۹۶
چگونه رزومه خوبی بنویسیم؟

براي نوشتن يك رزومه ايده‌آل لزوما نيازي نيست از يك سري قواعد كاملا مشخص پيروي نمود يا يك فرمت تعيين شده را به كار برد.

چگونه رزومه خوبی بنویسیم؟ : رزومه هویت، بها، توانایی و سابقه کار و استعدادهای شما است. در واقع بازتابی از خصوصیات و شخصیتتان در رزومه شما نهفته است.

 

در حقیقت به معنای خلاصه و مختصر می باشد. در واقع متن نوشته شده باید خلاصه دو یا سه صفحه ای از استعدادها، دست یافته ها، تجربیات کاری و تحصیلات است که هدف از نوشتن آن جلب نظر کارفرمای آینده شماست. پس هرگز راجع به خودتان خیلی طولانی توضیح ندهید؛ خیلی مختصر و خیلی هم مفید.

 

 

رزومه نویسی را چگونه به بهترین نحو انجام دهیم؟

 

برای نوشتن یک رزومه ایده‌آل لزوما نیازی نیست از یک سری قواعد کاملا مشخص پیروی نمود یا یک فرمت تعیین شده را به کار برد. برعکس، هر رزومه به عنوان یک وسیله منحصر به فرد بازاریابی است. این ابزار باید با موقعیت فرد سازگار باشد و کاری که از آن انتظار داریم یعنی متقاعد کردن فرد ارزیابی کننده را انجام دهد. در این جا نیز تنها به یک سری رهنمودهای کلی و مقدماتی که کارایی یک رزومه را بالاتر می‌برند می پردازیم.

 

خبر خوب این است که با کمی تلاش، شما می‌توانید رزومه‌ای تهیه کنید که شما را در بین رقبایتان برتر نشان دهد. حتی اگر شما در یک شرایط رقابتی بسیار دشوار قرار داشته باشید، با یک رزومه کامل و جامع بایستی حداقل از شانس بیشتری از افراد شایسته‌تر از خود برای دعوت به مصاحبه برخوردار شوید.

 

 

اشتباهات شایع در تدوین یک رزومه بسیار است. بزرگترین اشتباه این است که افراد فراموش می‌کنند که رزومه را برای چه می‌نویسند و اصولا رزومه چیست. باید توجه نمود که رزومه تاریخچه گذشته شما نیست. رزومه بیانیه هدف نیز نیست و یا حتی تشریح شخصی نیست. البته درست است که بخشی از رزومه بر سابقه کاری و تحصیلی فرد تمرکز دارد.

 

اما رزومه با هدف جلب توجه مخاطب نوشته می‌شود و قصد دارد فرد ارزیابی کننده را متقاعد کند مدارک شما را دقیق‌تر ارزیابی نموده و در نهایت شما به مصاحبه دعوت شوید. رزومه‌ای که برای یک گرفتن یک شغل نوشته می‌شود کاملا با یک رزومه با هدف دستیابی به یک فرصت تحصیلی تدوین می‌گردد، متفاوت است. در مورد اولی، تمرکز فرد بر مهارتها و توانایی‌های فرد برای انجام شغل موردنظر است در حالیکه برای مورد دوم، سابقه تدریس، تحقیق یا تألیف از اهمیت بسزایی برخوردار می‌باشد..

 

 

نخستین گام نوشتن یک رزومه کامل و جامع،‌ تعیین هدف است. به این منظور شما بایستی به خود مانند یک محصول نگاه کنید و هدف خود را جلب رضایت مشتری خود بدانید. باید تمام تلاش خود را بکار گیرید تا به خریدار خود بگویید شما بهترین گزینه برای او هستید. وقتی بدانید که ده‌ها و یا در مواردی صدها محصول مشابه شما وجود دارد،‌ این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود.

 

اگر این مسئله را در اولین مرحله از نوشتن رزومه به خوبی درک کنید،‌ تغییر اساسی در طرز نوشتن رزومه خود می‌دهید. به رزومه خود مانند یک بروشور نگاه کنید و تلاش نمایید تا دلایل محکمی برای کمیته پذیرش یا مصاحبه‌کنندگان بیاورید که شما بهترین گزینه ممکن برای آنها هستید و باید وقت بیشتری صرف ارزیابی مدارک شما کنند.

 

اهمیت رزومه در رسیدن موفقیت :
رزومه هویت، بها، توانایی و سابقه کار و استعدادهای شما است. در واقع بازتابی از خصوصیات و شخصیتتان در رزومه شما نهفته است. نحوه شرح خصوصیات و مهارت های شما و چگونگی اجرای مسئولیتهای محول شده به شما، نشان دهنده ماهیت و ذاتتان می باشد. رزومه آیینه ای تمام قد از مهارت ها و حاصل دستاوردهای دوران تحصیل و اشتغال است پس با استفاده از تکنیکها تمام سالهایی که برای رسیدن به هدف خود مشکلات را پشت سر گذاشتید و حالا با کوله باری از تجربه به دنبال داشتن شغلی مناسب هستید، صادقانه بر روی کاغذ بیاورید.

در ادامه بخوانید:  مالیات پلکانی پزشکان

 

 

در آخر رزومه تان را مجدداٌ بازخوانی کنید. نوشتن یک رزومه موفق شاید ساعتها زمان ببرد ولی این را هم بدانید که مدیران و کارفرمایان برای مطالعه رزومه شما کمتر از یک دقیقه زمان صرف می کنند. اگر در رزومه هر نوع اشتباه وجود داشته باشد، استخدام کننده دقت خود را به هیچ عنوان صرف اصلاح آن نخواهند کرد. این را به یاد داشته باشید؛ رزومه یعنی هویت شما؛ در درست ارائه دادن آن بسیار تلاش کنید.

 

رزومه از چند قسمت تشکیل شده:
هر رزومه از چندین بخش مهم و ضروری تشکیل شده که باید در هر قسمت توضیحات به طور مختصر و مفید اما کامل و دقیق ذکر شود. بخشهای مهم و تشکیل دهنده یک رزومه نویسی موفق شامل:

 

 

مشخصات فردی
سوابق تحصیلی
سوابق آموزشی
سوابق کاری
مهارت های خاص یا مهارتهای ویژه

 

 

اصول نوشتن رزومه:

استفاده از فرمت مناسب:
برای این که بتوانید توانایی ها و موفقیت های بدست آورده خود را برجسته تر نشان دهید، تا در کسب و کار جدید مورد توجه مصاحبه کننده قرار بگیرد، از فرمت مناسب رزومه استفاده کنید. بر اساس این فرمت، با نوشتن یک پاراگراف مختصر و مفید وظایف، مسئولیت و سوابق برجسته خود را اعلام کنید و با گزینه های بولد از آنها به عنوان تیتر استفاده کنید.

 

 

دقت داشته باشید که اشتباه املایی و جملات مبهم در نگارش رزومه شما وجود نداشته باشد. قسمت های مختلف سوابق و شایستگی های خود را دسته بندی کنید. برای مثال مدارک حرفه ای خود را از قسمت افتخارات جدا کنید.

 

تفکیک بخش های مختلف رزومه:
هنگام نوشتن گزینه های بولد و ایتالیک (ابزارهای نرم افزار نوشتاری Word)  باعث برقراری ارتباط موثر با ذهن خواننده شده و همچنین اگر فرد مصاحبه کننده قصد مرور مجدد بخش های مختلف شما را داشته باشد استفاده از این ابزارها، کار را برای او راحتتر می کند. برای مثال، در صورتی که سابقه کاری شما شامل پنج مورد است و در سازمان ها یا شرکتهای مختلفی فعالیت کاری داشته اید، با استفاده از این ابزارها کلمات کلیدی را مشخص کنید.

 

 

این کار باعث می شود که از فضای در اختیار به خوبی استفاده کنید. این نکته را به خاطر داشته باشید که تنها در صورتی رزومه خود را در تنها یک صفحه خلاصه کنید که اخیراً فارغ التحصیل شده یا تجربه کاری زیادی ندارید. معمولاً نگارش سوابق درخشان و موفق شامل دو الی سه صفحه و جزییات کامل می شوند.

 

استفاده از اعداد و نشانه ها:
در نگارش رزومه و برای کسب موفقیت در ارائه آن سعی داشته باشید که از کلمه های کوتاه و از اعداد به جای حروف آن بهره بگیرید. استفاده از اعداد باعث جلب توجه بیشتر مصاحبه کننده می شود. اگر در صنعت و یا حرفه ای مشغول به کار هستید که کلمه اختصار آن متداول است، حتماً از آن کلمات استفاده کنید.

 

اجتتناب از آوردن شکل، لوگو و طرحهای خاص

این روزها بسیاری از افراد سوابق کاری و مهارت های خود را به صورت نسخه الکترونیک درآورده اند. هر چه فایل رزومه شما طراح ساده و متن خلاصه ای داشته باشد، برای خواننده آن نیز جذاب تر و خواندنی تر خواهد بود. بنابراین سعی داشته باشید که از طرحهای گرافیکی و لوگو در موارد غیرضروری، استفاده نکنید. نحوه نگارش محتوای مناسب بسیار با اهمیت است، از کلمات جدید و غیر تکراری استفاده کنید. سعی کنید فونت های ساده و متدوال را برای نگارش متن خود انتخاب کنید.

 

 

نگارش رزومه مناسب با صنعت و حرفه خود
شکل و نحوه نگارش باید متناسب با حرفه و صنعتی که در آن فعالیت دارید نوشته شده باشد. برای مثال وقتی درخواست شما مبنی بر همکاری به عنوان حسابدار یا کارشناس مالی در یک کسب و کار بزرگ است، رزمه شما هم باید با شخصی که برای شغلی مثل برنامه نویسی و طراحی وب سایت و فروش ارائه شده، تفاوت داشته باشد. بنابراین از کلمات تخصصی مرتبط با حرفه و صنعت خود استفاده کنید.

در ادامه بخوانید:  چرا و چگونه رزومه خود را به‌روز کنیم؟

 

ضمن رعایت نکات بالا پیشنهاد می کنم برای ارائه یک رزومه موفق، هم زمان سعی کنید شبکه ارتباطی قوی در صنعت و حرفه مربوط به خود شکل دهید.

 

سرفصل بندی های عمومی 
جزئیات شخصی (Personal Details) : اغلب متن رزومه با این بخش آغاز می شوند. در این بخش آنچه باید ذکر شود شامل نام، آدرس، شماره تلفن، آدرس پست الکترونیک، تاریخ تولد و عکس پرسنلی می باشد.

 

پروفایل شخصی (Personal Profile): ذکر پروفایل و یا مشخصات شخصی در رزومه امری اختیاری است و اصلاً ضروری محسوب نمی شود. آن چه در پروفایل به نگارش در می آید، تصویری کلی از شماست که با جزئیات کاملتر در دیگر بخش های رزومه ذکر خواهد شد.

 

تحصیلات و استعدادهای علمی (Education and Qualifications): این بخش شامل سوابق تحصیلی و علمی، از دیپلم و نام دبیرستان تا آخرین مدرک تحصیلی و جزئیات دوران تحصیل می شود. ذکر اینکه در حال حاضر مشغول شرکت در چه دوره ای هستید را فراموش نکنید. سایر دوره های آزاد و متفرغه که در کنار تحصیل دانشگاهی گذرانده اید را هم حتماً بنویسید.

 

سوابق و مهارتهای شغلی (Skills and Work Experiences): در این بخش تمامی سوابق شغلی خود، شامل تمام وقت یا پاره وقت، با ذکر نام و شماره تماس یا آدرس دقیق محل کار، به اضافه تاریخ اشتغال ذکر شود.

 

کتب یا مقالات (Publications): فهرست کتب و مقالاتی که به نام شما منتشر شده و یا در کنفرانس ها ارائه شده به اضافه زمان انتشار را در این بخش ذکر کنید. اگر خلاصه مقالات را به رزومه ضمیمه کنید هم بهتر است.در صورتی که تألیفات مختلف و زیادی دارید می توانید این قسمت را به بخش مقالات، کتابها، گزارشات علمی و غیره تقسیم کنید. توجه کنید از روش منبع نویسی صحیح برای بیان تألیفات استفاده نمایید

 

علایق (Interests): فهرستی از علایق خود در زمینه های متفرقه مثل ورزش یا هنر را در این بخش نوشته و احیاناً اگر سوابق حرفه ای در این زمینه دارید حتماً ذکر بنمایید.

 

معرف ها (References): نام، رتبه، درجه تحصیلی، آدرس یا تلفن و کلاً اطلاعات مربوط به معرفهای خود را در این قسمت خاص و بسیار مهم بنویسید. این معرف ها می بایست همان افرادی باشند که توصیه نامه های شما را به فرد مصاحبه کننده تکمیل کرده اند.

 

 

اشکالات عمده رزومه: (Resume blunders)

با اجنناب از اشکالات معمول زیر، میتوانید رزومه ای تراز اول داشته باشید:

 

۱- تمرکز بیش از حد روی وظایف شغلی: یکی از ایرادات عمده رزومه تبدیل آن به لیست خسته کنندهای از وظایف و مسئولیتهای شغلهای قبلی است. به جای این که شرح طویلی از مجموعه وظایف خود ارایه کنید، بهتر است نشان دهید که در هر مورد چه تأثیری از خود باقی گذاشتهاید. میتوانید با مثال دقیقاً توضیح دهید که عملکرد شما به چه نحوی به شرکت سود رسانده است. برای این کار میتوانید سؤالهای زیر را از خود بپرسید:

 

· چگونه کار را بهتر از آنچه دیگران ممکن بود انجام دهند، انجام دادید؟
· چه مشکلاتی بر سر راه شما و شرکت قرار داشت؟
· برای غلبه بر این مشکلات چه اقداماتی انجام دادید؟
· نتایج تلاشهای شما چه بود و شرکت چگونه از عملکرد شما بهره مند شد؟
· آیا در نتیجه این اقدامات جایزه، تشویق و یا ارتقاء موقعیتی پیدا کرده اید؟

 

 

۲- هدف شغلی ای که بیش از حد بلندپروازانه و یا کلی است: بسیاری از داوطلبین شغل شانس خود را در همان ابتدای رزومه از دست میدهند: عبارت مربوط به هدف شغلی. بدترین آنها با عبارتی مانند این شروع میشوند: موقعیت شغلی مناسبی که در آن حین کمک به اهداف سازمان جای کافی برای رشد و ترقی موجود باشد. چنین عباراتی بیش از حد کلیاند و فراوان استفاده شده اند. به جای چنین عباراتی میتوانید محدوده تخصص و یا سمت مورد نظر خود را ذکر کنید. برای اطلاع بیشتر میتوانید به رزومه های نمونه رجوع کنید.

در ادامه بخوانید:  وضعیت بیت‌کوین در ایران

 

۳- رزومه طولانی و رزومه کوتاه: بسیاری تلاش میکنند تا رزومه خود را حتماً در یک صفحه جا بدهند. زیرا شنیده اند که رزومه نباید بیش از یک صفحه باشد و در نتیجه بسیاری از خصوصیات مهم خود را از رزومه حذف میکنند.

 

برعکس آن نیز صادق است: کسانی هستند که چندین صفحه در مورد جزئیترین تجربه های بی اهمیت یا کم اهمیت خود قلمفرسایی میکنند. چنین رزومه ای به سادگی خواننده را بیحوصله میکند. هنگامی که رزومه خود را مینویسید، سر هر جمله از خود بپرسید که آیا این جمله در جلب نظر کارفرما و نزدیک کردن من به مصاحبه مؤثر است؟ و تنها اطلاعاتی را اضافه کنید که از این سؤال پاسخ مثبت دریافت کنند.

 

هیچ قانون صریحی در مورد طول مناسب رزومه وجود ندارد. تنها نکته مهم اینست که هر کلمه رزومه باید حساب شده و در جهت اقناع کارفرما باشد.

 

۴- آوردن اطلاعات شخصی یا بی فایده: اضافه کردن اطلاعات شخصی مثل تاریخ تولد، وضعیت تأهل، قد و وزن و یا اطلاعاتی مثل علایق و سرگرمیها معمول نیست و توصیه نمیشود. البته موارد استثنایی هم وجود دارد که چنین اطلاعاتی مورد نیاز کارفرماست و در انتخاب او میتواند مؤثر باشد.

 

۵- رزومه بدون کلمات کلیدی: اگر رزومه خود را برای استفاده الکترونیکی (در شبکه های کاریابی) مینویسید، باید حتماً در متن رزومه از کلمات کلیدی و متداول تخصص خود استفاده کنید. زیرا کارفرمایان معمولاً با کمک این کلمات کلیدی رزومه های مطلوب خود را جستجو میکنند. هر چه کلمات کلیدی موجود در رزومه شما مناسب تر و جامع تر باشد، احتمال دیده شدن آن توسط کارفرمایان نیز بیشتر خواهد بود. البته احتیاجی نیست که بخش جداگانه ای برای این کار کنار بگذارید، بلکه بهتر است این کلمات را در طول رزومه و در بخشهای مختلف آن پراکنده کنید.

 

۶- غلطهای املایی: وجود حتی یک غلط املایی در رزومه میتواند آنرا به سطل آشغال بفرستد! رزومه خود را بارها و بارها مرور کنید و حتی آنرا به چند نفر دیگر بدهید تا بررسی کنند. رزومه شما منعکس کننده شخصیت شماست بی نظمی  و بی دقتی در آن به هیچ وجه جایز نیست.

 

نتیجه گیری:
هر روز روند رزومه نویسی در حال تغییر و تحول است. بنابراین اگر خواستار موقعیت شغلی جدیدی هستید یا صرفاٌ قصد شما داشتن رزومه از زندگی کاریتان است، با رعایت موارد کلیدی که در قسمت بالا ذکر کردیم و فن بیان زیبا و شیوای خود و با استفاده از مهارتهای خارق العاده و سابقه درخشان فرد مصاحبه کننده را تحت تأثیر قرار داده و موقعیت شغلی خود را بهبود بخشید.

 

 





برچسب ها: