پیشرفت در حسابداری – بخش بیست و یکم

دسته: حسابداری
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۴ مهر ۱۳۹۶
پیشرفت در حسابداری – بخش بیست و یکم

برند شخصی تو معرف توست. وقتی شخصا در جایی حضور نداری که خودت را معرفی کنی، برند تو می‌تواند تو را معرفی کند.

پیشرفت در حسابداری – بخش بیست و یکم : چطور خودم را به عنوان حسابدار به بهترین نحو برندسازی کنم؟

 

چند سال پیش، در یکی از مقالات مجله «فست کمپانی» به عبارت «برندسازی شخصی» برخوردم. ابتدا تصور می‌کردم که برند شخصی، همان رزومه است اما پس از خواندن این مقاله، فهمیدم برند شخصی، فراتر از این‌هاست.

 

مقاله این گونه آغاز می‌شد: «در هر سن و سال، جایگاه شغلی و کسب‌وکاری که هستید، باید اهمیت برندسازی را درک کنید. همه شما مدیران ارشد شرکت خودتان هستید و مهم‌ترین وظیفه شما، تبلیغ خودتان است».

 

پیام اصلی این مقاله این بود که همان‌طور که یک محصول را برندسازی و تبلیغ می‌کنید، باید خودتان را به عنوان یک حسابدار نیز برندسازی و به بازار کار معرفی کنید. سوالم اینجاست که چطور می‌توانم خودم را به بهترین نحو برندسازی کنم؟ از چه کانال‌هایی می‌توانم استفاده کنم؟ برند شخصی از چه مولفه‌هایی تشکیل شده است؟ نشانه‌های یک برند ناکارآمد چیست؟

 

 

پاسخ: دوست عزیز، برند شخصی تو معرف توست. وقتی شخصا در جایی حضور نداری که خودت را معرفی کنی، برند تو می‌تواند تو را معرفی کند.حساب کاربری تو در سایت لینکدین، بخش مهمی از برند شخصی‌ات است. اگر در این سایت عضو نشده‌ای و حساب کاربری نداری، عدم حضور تو در این سایت نیز می‌تواند بخشی از برند تو و معرف تو باشد.

 

 

 

رزومه نیز یکی دیگر از اجزای برند شخصی است. کسانی که تو را می‌شناسند از تو ذهنیتی دارند که در گذر زمان و به واسطه معاشرت با تو شکل گرفته است. طرز لباس پوشیدن، ماشین یا دوچرخه‌ات، آدرس خانه‌ات، ذائقه‌ات در غذا خوردن، فیلم‌هایی که می‌بینی، موزیکی که گوش می‌دهی، لطیفه‌ها و شوخی‌هایت، عادت‌ها و رفتارهایت همه و همه بخشی از برند تو هستند. هر حسی که دیگران با دیدن تو دریافت کنند و هر آنچه نظر آنها را به تو جلب می‌کند بخشی از برند توست و این اصلا بد نیست.

 

 

بعضی‌ها می‌گویند: «من انسانم، نه یک محصول! پس نیازی به برند شخصی ندارم».

 

شاید شما نخواهید یک برند شخصی داشته باشید، اما چه بخواهید چه نخواهید، یک برند دارید. حتی اگر چیزی به اسم اینترنت وجود نداشت، باز هم شما یک برند داشتید. به هر حال هر کسی وجهه‌ای دارد و وجهه شما، همان برند شماست. اگر این نشانه‌ها را مشاهده کردی، بدان که باید در نحوه برندسازی خود تجدید نظر کنی:

 

۱) کسانی که پس از دیدن رزومه یا حساب کاربری‌ات در لینکدین با تو تماس می‌گیرند هیچ وجه اشتراکی با تو ندارند.

 

۲) وقتی آشنایانت از تو درباره زندگی و شغلت می‌پرسند، باید ساعت‌ها برایشان توضیح دهی. اطرافیانت نمی‌دانند شغل تو چیست و درباره آنچه انجام می‌دهی تصورات اشتباه دارند.

 

۳) آژانس‌های کاریابی با تو تماس می‌گیرند، اما معمولا شغل‌هایی را به تو معرفی می‌کنند که با روحیات تو سازگار نیستند. آنها هیچ‌وقت شغل دلخواهت را به تو معرفی نمی‌کنند.

در ادامه بخوانید:  آئین نامه اجرای حسابداری تعهدی

 

۴) وقتی آشنایانت تو را به یک غریبه معرفی می‌کنند، معمولا در معرفی تو دچار اشتباه می‌شوند و حتی اگر چند جمله در وصف تو بگویند، چندین اشتباه فاحش در گفته‌هایشان وجود دارد.

 

۵) دوستان و کسانی که با آنها ارتباط کاری داری، افرادی را سراغ تو می‌فرستند که هیچ ارتباطی به روحیات و حوزه کاری تو ندارند. آنها یک تصویر مبهم از تو و علایقت دارند و بر همین اساس تو را به دیگران معرفی می‌کنند.

 

۶) نمی‌توانی شغل و اهداف کاری‌ات را در چند کلمه بیان کنی. به همین علت، برای کسانی که تو را برای اولین بار دیده‌اند، در هاله‌ای از ابهام قرار داری.

 

۷) وقتی به مصاحبه‌های شغلی دعوت می‌شوی، متوجه می‌شوی که مسوول مصاحبه از دیدن شما شوکه شده، چرا که انتظار شخص دیگری با سوابق کاری و مهارت‌های کاملا متفاوت را داشته است.

 

۸) نمی‌توانی بیوگرافی خود را در چند سطر بنویسی. بیوگرافی تو شفاف و قابل فهم نیست.

 

 

 

حقیقتی که بی شک مورد قبول بسیاری از افراد می باشد این است که همزمان با اینکه تجارت یا کسب و کاری را شروع می کنید، در واقع شروع به ساختن برندی می کنید که ممکن است به معنای واقعی کلمه، به یک برند تبدیل بشود یا نشود. در هرصورت ادامه ی مسیر مشخص کننده ی موفقیت در راه ساخت برند است. هر فعالیتی که شروع می کنید یقینا نمی تواند سنجیده و موثر واقع شود.

 

وقتی می خواهید برندتان را ارتقا دهید، کافی است کارشناسان خبره  در تیمتان حضور داشته باشند. پژوهش ها نشان میدهد که بنگاه های دارای کارشناسان ماهر، حضور وپدیداری بیشتر و وحدت فرماندهی بالاتری دارند. درواقع حضور این کارشناسان باعث موفقیت کلی بنگاه می شود.

 

 

توسعه کسب وکار جدید یک اولیت خاص برای بنگاه های مشاوره مدیریت می باشد زیرا از نظر ماهیت کار، مشتریان زیادی مشارکت تکراری ندارند. کارشناسان کمک به رهبری بیشتر و انتقال اعتبار به فضای بازار می کنند و باعث می شود فروشتان راحتتر وبنگاه تان رشد کند.

 

 

برندسازی کار آسانی نیست. باید فعالیت‌های حرفه‌ای خود را لیست کنی و مهم‌ترین‌ها را به صورت خلاصه بنویسی. باید بتوانی مسیر حرفه‌ای و اهداف خود را در چند کلمه شرح دهی و این نیاز به تمرین دارد. برندسازی، نیازمند زمان و تفکر است. باید از خودت سوالات اساسی بپرسی، از جمله: «اهداف من چیست؟ در چه مسیری قرار دارم، دوست دارم دیگران چه تصویری از من داشته باشند و از چه فرصت‌هایی استقبال می‌کنم؟»

 

گام اول برای معرفی خودت در لینکدین (که به باور بسیاری، مهم‌ترین ابزار برای معرفی خودتان به کسانی است که شما را نمی‌شناسند)، این است که بگویی چه کاری انجام می‌دهی یا دوست داری انجام دهی (از نظر حرفه‌ای).

در ادامه بخوانید:  پیشرفت در حسابداری - بخش هشتم

 

نگو: «من یک کارشناس کسب‌وکار همه‌فن‌حریف هستم!». این می‌تواند صدها معنی داشته باشد و کمتر کسی فرصت می‌کند تمام حساب کاربری‌ات را زیر و رو کند تا سر از کار تو در بیاورد.

 

بگو که قصد داری چه کارهایی انجام دهی. هدف حرفه‌ای خود را انتخاب کن و شفاف و بی‌پرده درباره آن صحبت کن. خود را به این شکل معرفی کن: «من یک مدیر مالی هستم» یا «من به مولفان کمک می‌کنم کتاب‌هایشان را منتشر کنند».

بیش از حد به جزئیات نپرداز، اما از کلی‌گویی هم بپرهیز چون در این صورت برند تو معنای خود را از دست می‌دهد.

آماده‌باش که از بعضی از کارها فاصله بگیری و به کارهای دیگر روی آوری.به این منظور باید خودت و بازار را بشناسی، اما نه فقط برای برندسازی. هر انسان بالغی برای آنکه در محیط کار هزاره سوم دوام بیاورد، باید خود و بازار را تا حدی بشناسد.

 

هر چه خودت را بهتر بشناسی، صدای تو از طریق رزومه، لینکدین، مکالمات و ارتباطاتت با قدرت بیشتری به گوش همگان خواهد رسید. وقتی خودت دقیقا نمی‌دانی که چه کاری انجام می‌دهی، چطور می‌توانی انتظار داشته باشی دوستانت بتوانند تو را به درستی معرفی کنند؟

 

حالا وقت آن رسیده که بنشینی و به این سوالات فکر کنی: «چه شغلی را دوست دارم؟ در چه کاری مهارت دارم؟ بازار کار به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟» شغل تو، کسب‌وکار توست. هر کسب‌وکاری به یک برند جذاب و قدرتمند نیاز دارد و تو نیز از این قاعده مستثنی نیستی.

 

 

نکاتی مهم برای برند سازی حسابداری؛چگونه برند خود را در فضای مجازی معرفی کنیم؟

 

اگر قصد دارید برای سازمان خود یک پروفایل آنلاین ایجاد کنید، بهتر است از همان ابتدا حرفه‌ای ظاهر شوید چرا که تصویر سازمان از همان ابتدا در ذهن کاربران شکل می‌گیرد. وب‌سایت شما معرف سازمان شماست و هرچه حضور شما در اینترنت حرفه‌ای‌تر و جذاب‌تر باشد، تصویر بهتری از سازمان شما در ذهن کاربران ایجاد می‌شود.

 

باید خود را طوری معرفی کنید که مشتریان بدانند حرفه‌ای هستید و کیفیت و خدمات اولویت‌های شما هستند. اما چگونه ثابت کنیم که در دنیای مجازی هم به اندازه دنیای واقعی حرفه‌ای هستیم؟ ممکن است کمی ظاهربینانه به نظر برسد اما تجربه نشان داده است که کاربران اینترنت به جنبه‌های بصری توجه ویژه‌ای دارند.

 

حضور فعال و ارتباط با مخاطبان. برای اینکه کسب‌وکار شما معنا پیدا کند، باید با کاربران در ارتباط باشید. به این منظور باید پیش از انتخاب محتوای سایت، یک استراتژی بازاریابی اتخاذ کنید. این استراتژی باید با نیازها و خواسته‌های مخاطبان شما همسو باشد. بنابراین، ایجاد یک پروفایل آنلاین تنها طراحی یک وب‌سایت یا صفحه در شبکه‌های اجتماعی نیست بلکه انتشار محتوا و مطالبی است که برای مخاطبان شما جالب و حائز اهمیت باشد.

در ادامه بخوانید:  استاندارد حسابداری کاهش ارزش داراییها

 

به این منظور باید از عبارات و کلیدواژه‌های خاص بارها و بارها استفاده کنید تا اگر مثلا کاربری مطلبی را در گوگل جست‌وجو کرد، در صفحه نتایج جست‌وجو، سایت شما بالاتر از بقیه سایت‌ها قرار بگیرد (در حوزه بازاریابی اینترنتی به این عمل بهینه‌سازی موتور جست‌وجو یا SEO می‌گویند).

 

ارسال یک پیام منسجم. از آنجا که در عصر دیجیتال میان مشتریان و سازمان‌ها کانال‌های ارتباطی بسیاری وجود دارد (مجلات، وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، بیلبوردها و…) گاهی مشتریان و مخاطبان از دیدن ده‌ها پیام متفاوت از سوی یک برند دچار سردرگمی می‌شوند.

 

به همین منظور باید تلاش کنید تا یک پیام واحد و منسجم را به مخاطبان خود منتقل کنید. اگر پیامی که به مخاطبان خود منتقل می‌کنید واحد و منسجم باشد، تصویری محکم و به یاد ماندنی از سازمان شما در ذهن مخاطبان شکل خواهد گرفت و هر کجا نشانه‌ای از شما ببینند (لوگو، شعار یا نقاشی) فورا به یاد شما خواهند افتاد.

 

همین امر موجب می‌شود که مشتریان بارها و بارها به شما رجوع کنند و به شما وفادار باشند. پیام شما باید معرف ارزش‌های سازمان باشد و با تصویری که از سازمان خود ارائه کرده‌اید، همخوانی داشته باشد.

 

تظاهر کردن. هرگز به آنچه که نیستید تظاهر نکنید چرا که اگر تظاهر کنید، مشتریان شما احساس می‌کنند در معامله با شما فریب خورده‌اند، اعتماد خود را از دست داده و وجهه سازمان و تصویری که از شما در ذهن مشتریان نقش بسته، مخدوش خواهد شد.

 

اما شبکه‌های اجتماعی مانند یک خیابان دوطرفه‌اند. ایجاد یک پروفایل آنلاین تنها به معنای ایجاد یک صفحه در فیس‌بوک یا یک حساب کاربری در توییتر نیست. شما در شبکه‌های اجتماعی باید با مشتریان گفت‌وگو کنید، از آنها نظرسنجی کنید و به سوالات و مشکلات آنها پاسخ دهید. از این طریق شما به مشتریان اعلام می‌کنید که به نظرات آنها اهمیت می‌دهید و آنها نیز در امور مربوط به برند شما سهم دارند.

 

 

فراموش نکنید که امکان ایجاد ارتباطات حضوری و عاطفی از طریق دنیای واقعی بیشتر از دنیای مجازی است. با مشتریان و رهبران سایر برندها ارتباط حضوری برقرار کنید و برند خود را در دنیای واقعی نیز معرفی کنید. هر یک از این افراد می‌توانند دوستان یا مربیان آینده شما باشند.

 

 

روزنامه دنیای اقتصاد – شماره ۴۱۵۴ تاریخ چاپ:۱۳۹۶/۰۷/۰۴

نویسنده: Liz Ryan

مترجم: مریم مرادخانی

 





برچسب ها: