بورس

دسته: اخبار
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۴ تیر ۱۳۹۵
بورس

بازار بورس مکانی است که درآن سهام شرکتهای گوناگون تولیدی خدماتی و سرمایه گذاری داد و ستد می شود. مردم به بازاربورس بازارسهام هم می گویند. اما نام رسمی و قانونی آن "بورس اوراق بهادار" می باشد.

 

بورس اوراق بهادار بازاری متشکل و رسمی است که اوراق بهادار پذیرفته شده در آن براساس قوانین و مقررات خاصی بین خریداران و فروشندگان دادوستد می‌شود. وظیفه اصلی بورس اوراق بهادار فراهم آوردن بازاری شفاف (ارائه اطلاعات کامل برای خریداران و فروشندگان) برای دادوستد اوراق بهادار است. ز سوی خریداران آن را برای فروش ارائه کنند.

 

۱ – بورس چیست؟

بورس بازاری است که به صورت متشکل و رسمی فعالیت می‌کند. بورس دارای انواعی است که عبارتند از: ۱- بورس اوراق بهادار، ۲- بورس کالا، ۳- بورس ارز ۴- بورس اوراق مشتق.
۲- بورس اوراق بهادار چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

 

بخش مالی اقتصادی هر کشور تامین‌کننده منابع مالی و فعالیتهای حقیقی اقتصادی محسوب می‌شود که به دو بخش تقسیم می‌گردد :

 

 
بازار پولی که عمدتا توسط نظام بانکی یک کشور اداره می‌شود که مهمترین کارکرد آن تامین اعتبارات کوتاه مدت است. بازار سرمایه که کارکرد اصلی آن تامین مالی بلند مدت مورد نیاز در فعالیت‌های تولیدی و خدماتی مولد می‌باشد.

 

 
Bourse کلمه ای فرانسوی است که معنای آن در زبان فرانسه “کیف پول ” می باشد بورس یک نهاد سازمان یافته‌ای است که از جمله نهادهای عمده و اساسی در بازار سرمایه محسوب می‌شود و در کنار سایر موسسات و سازمانها ، وظایف چندگانه‌ای را برعهده دارد .
کارکردهای اساسی بورس مدیریت انتقال ریسک و توزیع آن، شفافیت اطلاعات، کشف قیمت، ایجاد بازار رقابتی و همچنین یکی از کارکردهای مهم آن جمع آوری سرمایه‌ها و پس اندازهای کوچک برای تامین سرمایه مورد نیاز فعالیتهای اقتصادی است .

 
تاریخچه تاسیس اولین بورس به اواخر قرن چهارده و اوایل قرن پانزده در کشور هلند بر می‌گردد. اما بورس به صورت مدون از دو قرن پیش شروع به فعالیت کرده است در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از ابزارهای الکترونیکی بیشتر معاملات در بورس از طریق رایانه صورت می‌گیرد .

 
بورس زیر نظر نهاد واحد نظارتی که معمولا سیاست‌های آن توسط بالاترین مراجع ذیربط دولتی درهر کشوراعمال می‌گردد که با حضور و مشارکت فعال بخش خصوصی ایجاد می‌شود و اتاق پایاپای که تضمین و تسویه قراردادها را بر عهده دارد از جمله مهم‌ترین بخش‌های آن محسوب می‌شود. فعالیت می‌کند علاوه برآن واحد نظارت داخلی (در داخل بورس) هیات بازرسین و داوری ارکان اصلی ساختار بورس را تشکیل می‌دهند.

 

بورس کالا چیست؟
بورس کالا (Commodity Exchange) یک بازار متشکل و سازمان یافته‌ای است که بطور منظم کالای معینی با ساز و کاری خاص مورد معامله قرار می‌گیرند . امروزه طبقه‌بندی‌های متعددی برای یک بورس کالایی وجود دارد. اما گسترش بازارهای بخش مالی و حقیقی اقتصاد سبب شده چندین نوع از بررسیها در قالب یک تشکل متمرکز قرار داشته باشند. عموما بورس‌های کالایی را در مقابل بورس‌های اوراق بهادار تعریف می‌کنند.

 

به عبارتی هر آن چیزی که در زمینه ۱- فلزات و مواد معدنی ( کانی ها ) ۲- انرژی و ۳- محصولات کشاورزی مورد مبادله قرار می‌گیرد در زمره بورس کالایی می‌گنجد .

 

 

مهمترین مامویت بورس کالایی بر اساس گزارشات آنکتاد کمک به ساماندهی و اصلاح ساختار بازار محصولات بخش کشاورزی از طریق شفافیت اطلاعات، کشف قیمت، توزیع ریسک و سیالیت در معاملات و همچنین تامین منابع مالی مورد نیاز فعالان بخش کشاورزی از طریق توسعه بازار سرمایه است که اولی در کشورهای درحال توسعه و دومی در کشورهای پیشرفته و صنعتی ملاک عمل قرار می‌گیرد.

 

 

بازار بورس چیست؟
بازار بورس مکانی است که درآن سهام شرکتهای گوناگون تولیدی خدماتی و سرمایه گذاری داد و ستد می شود. مردم به بازاربورس بازارسهام هم می گویند.

اما نام رسمی و قانونی آن “بورس اوراق بهادار” می باشد.” که منظوراز اوراق بهادارهمان برگه های سهام شرکتهاست. به مکانی که در آن عمل داد و ستد انجام می گیرد “تالار معاملات بورس “گفته می شود.اصلی ترین تالارمعاملات بورس کشوردر تهران – خیابان حافظ – تقاطع جمهوری واقع است. ورودعموم مردم درآن آزاد است.

 

 

برای آشنایی با نحوه داد وستد سهام دربورس می توان با مراجعه به تالارهای معاملات بورس به طورعملی آشنا شد وسپس با مراجعه به کارگزاری های مختلف بورس که درمکانهای مختلف شهرها پراکنده هستند فرم درخواست خرید سهم شرکت مورد نظررا تکمیل و در پایان سال مالی و پس ازبرگزاری مجمع عمومی عادی متناسب با حجم سهامی که خریداری شده از سود مناسب و قطعی که معمولا دو برابر سود بانک هاست برخوردار شد.(حدود ۴۰ درصد در سال)

 

 

 بازاربورس چه منافعی برای جامعه دارد ؟

کنترل نقدینگی درجامعه بازاربورس یک فرصت سرمایه گذاری مطلوب برای سرمایه گذاران با سرمایه های اندک ایجاد می کند و زمینه توزیع عادلانه ثروت را مهیا می کند.
مزیت های کلان آن برای جامعه عبارتند از:
▪ رشد تولید نا خالص ملی و مهار تورم
▪ استفاده از پس اندازهای خرد وکوچک مردم
▪ هدایت سرمایه های سرگردان
▪ کمک به رشد صنعتی شدن کشور

 

وظایف بورس:

بورس برا ی سوق دادن پس اندازها به سوی سرمایه گذاری در فعالیتهی تولیدی عملیاتی را انجام میدهد”مجموعه این عملیات را وظایف بورس می نامند”پارهای از وظایف بورس عبارتند از :۱ـ تعیین قیمت کالاها سهام شرکتها و سایر اوراق بهادار مورد، تنها تحت تاثیر قانون عرضه و تقاضا و اضاع و احوال اقتصادی موجود است بدون انکه تحت تاثیر نظرها و خواسته های شخص یا اشخاص قرار گیرد.

در ادامه بخوانید:  تعاریف بورسی بخش دوم

 

 
۲ـ تهیه اخرین اطلاعات امارها درباره وضعیت مالی و اقتصادی شرکتهایی که سهام ان فهرست نرخهای بورس قرار گیرد و گذاشتن این امارها و اطلاعات در اختیار تمام کسانی که قصد انجام معامله بر روی سهام شرکتهای مزبور را دارند.

 

 
۳ـ مشورت کردن در زمینه ی تهیه تنظیم و تجدید نظر درباره مقررات به انتشار اوراق بهادار دولتی و خصوصی با در نظر گرفتن امکانات پس انداز در جامعه و شرایط بازار پول و سرمایه”توضیح اینکه اطلاعات با ارزش ترین دارایی در بازار سرمایه است وبازاری است شفاف”بورس تهران همچون بسیاری از بورسهای جهان شرکتهای عضو خود را ملزم کرده است تا اطلاعات مورد نیاز خود را هرز گاهی ارئه کنند

 

“بخشنامه جدیدی در سال ۷۹ صادر شده شرکتهای عضو بورس را ملزم ساخته است که اطلاعات میاندوره ای حسابرسی شده شامل امار تولید و فروش ترازنامه و صورت سود و زیان خود را حداقل هر سه ماه یکبار منتشر سازند”این اطلاعات بهترین راهنما برای تصمیم گیری سهامداران و فعلان بورس است”
به میزان انتشار اطلاعات مالی از سوش شرکتهای عضو بورس ،حسابرسی دقیق این اطلاعات نیز اهمیت شایانی دارد”به همین خاطر سازمان بورس تهران اخیرا ایین نامه استفاده از حسابرسان معتمد را تصویب کرده و بر طبق این ایین نامه گروهی از موسسات حسابرسی را برگزیده است که از ظوابط اخلاقی ، حرفه ای تجربه و و سلامت مورد نظربر خوردارند و در شرکتهای عضو بورس ذی نفع نیستند

 

 
حرکتی که در بورس تهران در جهت شفاف کردن اطلاع درجهت شفاف کردن اطلاعات صورت گرفته است سه بعد دارد:
۱ـ ایجاد جریانی بهنگام و مستمر از اطلاعات مالی عضو شرکت بورس”
۲ـ حسابرسی و ممیزی این اطلاعات توسط حسابرسان معتمد بورس”
۳ـ منع اشخاص از سوء استفاده از اطلاعات درونی شرکتهای عضو بورس”

 

 

مزایای بورس :وجود بورس و فعالیتهای ان اثار و نتایج مطلوب فراوانی در اقتصاد جامعه دارد که پاره ای از انها عبارتند از:

 

۱ـ بورس وسیله ای است برای ایجاد تماس بین غرضه کنندگان و تقاضا کنندکان سرمایه و تنظیم معاملات بازار سرمایه”
۲ـ بورس با جذب و بهکار اداختن مقار قابل توجهی از سرمایه های راکد حجم سرمایه گذاری را در جامعه بالا میبرد و نرخ تورم را تخفیف میدهد و توزیع ثروت درامد را در جامعه عادلانه تر میسازد”
۳ـ بازرگانان و صاحبان صنایع میتوانند اوراق مورد پذیرش در بورس را نزد بانکها و موسسات اعتباری وثیقه بگذارند و اعتبار مورد نیاز خود را دریافت و جریان نقدینگی بنگاههای خود را تنظیم کنند”
۴ـ وجود بورس و قیمت گذاری کالاها و اوراق بهادار در ان از نوسان شدید قیمتها جلوگیری میکندو ثبات و اطمینان لازم را در عرصه های فعالیت بازرگانی پدید می اورد و راه را برای گسترش بازرگانی داخلی و خارجی هموار میسازد”
۵ـ وجود بورس و مشارکت تعداد زیادی از مردم جامعه در سرمایه گذاریها تفکیک مدیریت بنگاهها را از مالکیت انها امکان پذیر میسازد”
۶ـ بورس اوراق بهادار یک بازار رقابتی کامل و از مزایای رقابت کامل برخوردار است”زیرا کالای متجانسی در ان معامله میشود تعداد خریدارن و فروشندگان بسیار زیاد و سهم هر یک از انها در خرید و فروش ناچیز است ورود به این بازار و خروج از ان برای همگان ازاد است”

 

 

فواید بورس:

۱ـ پوشش در برابر تورم و اسیب ندیدن از ان
۲ـ قابلیت نقدینگی خوب اوراق بها دار

۳ـ اطمینان از محل سرمایه گذاری
۴ـ متنوع کردن سرمایه گذاریها
۵ـ حق تقدم خرید سهام جدید

۶ـ برخورداری از حق رای در مجامع عمومی شرکت
۷ـمعافیتهای مالیاتی

 

ایا سرمایه گذاری در بورس زیانها و خطراتی هم دارد؟
بدیهی که پاسخ این سوال مثبت است” سرمایه گذاری در بورس هم مانند سرمایه گذاریهای ذیگر خطراتی دارد، سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار اصولا با دو نوع خطر همراه است:خطر بازار و خطر تجاری

 

 
خطر بازار شامل از دست رفتن بخشی از اصل سرمایه به دلیل کاهش قیمت سهام بر اثر حوادثی مانند وقوع جنگ تغییر ناگهانی نرخ ارز در جهت کاهش قیمت پولی تنشهای سیاس و غیره این حوادث بیش از هر نماگر اقتصادی دیگر روی قیمت سهام بورس اثر میگذارد”

 

 
خطر تجاری عبارت است از ناتوانی یک شرکت در حفظ نرخ رشد و سودهی بر اثر عواملی مانند ضعف مدیریت شرکت ، نواسانات اقتصادی ، بالا رفتن قیمت مواد اولیه و غیره

 

 

 

قانون و اساسنامه بورس

تا قبل از تصویب برنامه سوم و اجرای آن در سال ۱۳۷۹ کشور ما برای راه اندازی بورس های کالا با خلاء قانونی مواجه بود، تا اینکه دست‌اندرکاران تدوین لایحه و قانون برنامه سوم توسعه به تدوین و تصویب قانونی اقدام کردند.
این موضوع در ماده ۹۴ برنامه سوم توسعه گنجانده شده تا یک بازار متشکل و سازمان یافته‌ای تشکیل شود که به طور منظم کالای معینی با سازوکاری خاص مورد معامله قرار می گیرند. البته طبقه بندی های متعددی برای یک بورس کالایی وجود دارد، اما گسترش بازارهای بخش مالی و حقیقی اقتصاد سبب شده چندین نوع از بررسی ها در قالب یک تشکل متمرکز قرار داشته باشند.

در ادامه بخوانید:  رسید عابربانک

 

 

بورس کشاورزی که قرار بود قبل از بورس فلزات راه اندازی شود، به دلیل اختلافاتی که در کابینه دولت اصلاحات به وجود آمد، به تأخیر افتاد با شدت گرفتن اختلافات در دولت اصلاحات، زمینه های راه اندازی بورس فلزات مهیا شد و بالاخره این که با راه اندازی این نوع بورس در شهریور ۱۳۸۲، بورس فلزات اولین بورس منطقه ای ایران نام گرفت.

 

هم اکنون این نوع بورس از اهداف اولیه خود فاصله گرفته و براساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، به صورت انحصاری اداره می شود.
بورس کشاورزی نیز برمبنای تجربه از بورس فلزات در سال ۸۳ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد که بنا بر گفته دبیر کل بورس کالای کشوری، اهداف این نوع بورس هم در سال اول فعالیت تحقق نیافته است.

 

 
با توجه به ایجاد پیشرفت و توسعه در زمینه های اقتصادی و نیاز به تدوین قانون جدیدی در زمینه بازار اوراق بهادار، لذا با مطرح شدن بحث های گوناگون از حدود ۴سال قبل، بالاخره در سال ۸۳ آخرین نسخه ارائه شده در دولت تصویب و در آذر ماه سال ۸۴ برای اجرا به سازمان مدیریت ابلاغ شد.

 

 
قانون قدیم بورس مربوط به سال ۱۳۴۵ بوده و هم اکنون قانون جدید مطابق با شرایط امروز بازار و اقتصاد کشور تدوین شده است. تفکیک میان مقام عملیات و نظارت یکی از مهمترین تفاوت های قانون جدید و قدیم بازار اوراق بهادار مطرح شده است که به موجب آن، سازمان بورس تشکیل شده، وظیفه نظارت و شرکت بورس ایجاد شده، وظیفه عملیات را به عهده دارند و این در حالی است که در قانون قبلی بورس هر دو وظیفه را انجام می داده است.

 

 

در این قانون در خصوص ساماندهی بازار اولیه آمده است: سازمان بورس اوراق بهادار به شرکت های بورس مجوز ثبت شرکت می دهد و این درحالی است که در قانون قبلی سازمان بورس بر شرکت های سهامی عام که اوراق بهادار منتشر می کنند، هیچ کنترلی نداشته است.

 

 
وظیفه ایجاد ابزارهای مالی به بورس و نظارت قانونمند بر ارکان و نهادهای فعال در بازار سرمایه از دیگر موارد مقایسه در قانون جدید بورس در مقایسه با قانون قبلی است، به طوری که مطابق قانون جدید بورس وظیفه نظارت منسجم و قوی بر شرکتهای سرمایه گذاری فعال در بازار اوراق بهادار، شرکت های کارگزاری، صندوق های بازنشستگی، شرکتهای تأمین سرمایه و شرکتهای سپرده گذاری اوراق بهادار را خواهد داشت.

 

 
طرح جرایم و مجازات های متناسب با تخلف انجام شده از دیگر تفاوت های قانون جدید با قانون قبلی به شمار می رود. بر همین اساس، یکسری فعالیت ها در بازار می توانند جرم محسوب شوند و متناسب با هر جرم مجازاتی در قانون تعریف و تعیین شده که این امر موجب شفافیت بازار سرمایه می شود.

 

 
در نتیجه، شورای عالی بورس و سازمان بورس مهمترین ارکان اصلی بازار اوراق بهادار هستند و اتخاذ تدابیر لازم جهت ساماندهی و توسعه بازار اوراق بهادار، تعیین سیاست‌ها و خط مشی بازار اوراق بهادار، پیشنهاد آیین نامه های لازم به هیأت وزیران برای تصویب، مشخص کردن نرخ های کارمزد دریافتی از فعالان بازار و ارتباط بازار کشور با بورس خارج کشور از مهمترین وظایف شورای عالی بورس عنوان شده است.

 
در قانون جدید مقام ناظر، کسی که به بازار سرمایه نظارت می کند، با مقام اجرایی و عملیاتی و تصدی گری جدا شده است. در طول ۴۰ سال گذشته این دو مقام یکسان بود و تمامی عملیات اجرایی توسط یک هیأت مدیره صورت می گرفت.

 

 

این جدایی به این صورت است که تمام فعالیت هایی که در زمینه تصدی گری و امور اجرایی است، به مردم واگذار می شود. براساس فعالیت های عملیاتی و اجرایی بورس های کالای کشاورزی و فلزات منحل خواهد شد و به صورت شرکتهای سهامی عامل درخواهد آمد. نقش دولت هم در این بورس ها فقط تصویب اساسنامه این شرکت ها است.

 

همچنین در قانون جدید برای سهامداران، شرکت های کارگزاری و سازمان بورس اوراق بهادار وظایف مشخصی در نظر گرفته شده است، به طوری که در شرایطی که از هر سه آنها حمایت و در صورت خطایشان نیز مجازات هایی برای آنها پیش بینی شده است در صورتی که مدیران شرکت های

 

 

دولتی حاضر در بورس، سه بار کار تخلفی انجام دهند، نام آنها در لیست سیاه قرار خواهد گرفت و دیگر نمی توانند به عنوان مدیران شرکت های بورس فعالیت کنند. در حال حاضر نیز با پایان یافتن مهلت ثبت نام از موسسین شرکت سهامی عام، سازمان بورس مفاد ماده ۵۴ قانون را چک می کند و براساس آن مجمع عمومی هیئت موسس بورس اوراق بهادار تشکیل می شود.

 
در عین حال، مطرح شده است که حضور کارگزارن جهت کنترل بازار در شرکت سهامی عام بورس ضروری است. بنابراین میزان سهامی که کارگزاران می توانند در شرکت سهامی عام بورس داشته باشند بیشتر از سهام اختصاص یافته به افراد حقیقی است. هدف اصلی از تشکیل شرکت سهامی عام بورس کنترل بازار بورس است.

در ادامه بخوانید:  گزارش حقوق های نا متعارف

 

 

بازده شرکت سهامی عام بورس از لحاظ کسب سود به مانند دیگر شرکت های سهامی است. البته با توجه به اینکه در شرکت سهامی عام بورس مدیریت توسط بخش خصوصی اعمال می شود در نتیجه سهام داران از حضور در شرکت سهامی عام بورس استقبال می کنند. براساس برخی گزارش ها، ارزش جاری بازار بورس تهران در پایان چهار ماه نخست سال ۲۰۰۶ به ۳۷ میلیارد و ۵۷۰ میلیون دلار رسیده است که کاهشی ۵/۷ درصدی نسبت به سال گذشته نشان می دهد.

 

 
هم اکنون شورای عالی بورس هم با راه اندازی بورس نفت در ایران موافقت اصولی کرده و اساسنامه آن نیز تهیه و به سازمان بورس اوراق بهادار همچون بورس های کالایی فلزات و کشاورزی تقدیم شده است.

 

 
تحلیل گران اقتصادی معتقدند که بورس ایران مانند صنعت بیمه و سایر صنایع در حال تبدیل شدن به صنعت است. با تبدیل بورس های کالایی به شرکت سهامی عام، مدیر عامل این شرکت ها با مجوز شورای بورس انتخاب می شوند و تحت اختیار سازمان بورس اداره خواهند شد و نقش وزارتخانه ها در این نوع بورس ها نیز به طور کلی از بین می رود.
در پایان به این نکته اشاره می شود که اساسنامه شرکت بورس در ۷۱ ماده و ۲۷ تبصره در تاریخ ۱۷/۱۲/۱۳۸۵ به تصویب مجمع عمومی موسس شرکت و در تاریخ ۱۹/۱/۱۳۸۶ به تصویب سازمان رسیده است که به تعریف اصطلاحات متداول، نام، موضوع، مدت، تابعیت و مرکز اصلی اعضای شرکت می پردازد همچنین چارچوب فعالیت میزان سرمایه، ترکیب سهامداران و نقل و انتقال سهام، ارکان شرکت، مقررات مالی و سایر موارد را مشخص می نماید

 

 

. لکن بورس ۳۸ ساله ایران هم اکنون در شرایط حساسی است تا این که با تصویب اساسنامه های جدید بورس کالایی، سازمان بورس اوراق بهادار وارد مرحله جدیدی از فعالیت نوپای خود شود.

 

 

سیر تحولات شرکت بورس

۱۳۱۵: انجام اولین مطالعات جهت ایجاد بورس اوراق بهادار در ایران
۱۳۱۷: تکمیل گزارش مطالعاتی توسط گروه کارشناسی بانک ملی ایران.
۱۳۳۳: آغاز فعالیت های تحقیقاتی گسترده پس از جنگ جهانی دوم و کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲توسط گروهی متشکل از اتاق بازرگانی، اتاق صنایع و معادن، بانک کشاورزی و وزارت بازرگانی

 
۱۳۴۵: تصویب قانون تشکیل بورس اوراق بهادار تهران
۱۳۴۶: ورود سهام بانک صنعت و معدن و آغاز رسمی فعالیت های بورس اوراق بهادار تهران
۱۳۵۷-۱۳۴۶: گسترش بورس از ۶ بنگاه اقتصادی پذیرفته شده با ۲/۶ میلیارد سرمایه به ۱۰۵ بنگاه با بیش از ۲۳۰ میلیارد ریال
۱۳۵۸: تصویب قانون اداره امور بانک‌ها و ملی شدن بانک‌ها و بیمه ها، تصویب قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران و خروج شرکتها از بورس، کاهش تعداد شرکتهای پذیرفته شده از ۱۰۵ شرکت در سال ۵۷ به ۵۶ شرکت در سال۵۸

 

 

۱۳۶۷-۱۳۵۷: پیروزی انقلاب اسلامی و دوره دفاع مقدس
۱۳۷۵-۱۳۶۷: افزایش شرکتهای پذیرفته شده در بورس از ۵۶ شرکت در سال ۶۷ به ۲۴۹ شرکت در سال ۷۵
۱۳۷۹-۱۳۷۶:ساماندهی وضعیت اطلاع رسانی و انتشار گزارشات ادواری آماری و تحلیلی و آغاز روند رشد قابل ملاحظه
۱۳۸۲: توسعه فیزیکی بازار سرمایه، اقدامات اساسی در زمینه توسعه محصولات مالی

 

 

۱۳۸۴:تصویب قانون جدید بازار اوراق بهادار و ایجاد سازمان بورس و اوراق بهادار SEO
۱۳۸۵: تأسیس شرکت بورس و تفکیک فعالیت های نظارتی از فعالیت های اجرایی و تدوین آیین نامه و دستورالعمل های اجرایی، آغاز خصوصی سازی با حجم بالا از طریق بورس

 

 
در حال حاضر سازمان بورس و اوراق بهادار با تجهیز بدنه ی کارشناسی و توسعه ی سطح مهارتها، با ساختاری که به تصویب هیأت محترم وزیران نیز رسیده است، در حال انجام وظایف است. سازمان، موسسه ی عمومی غیر دولتی است که دارای شخصیت حقوقی و مالی مستقل بوده و از محل کارمزدهای دریافتی و سهمی از حق پذیرش شرکت ها در بورس و سایر درآمدها اداره می شود.

 

 
هیأت مدیره سازمان دارای پنچ عضو است که از میان افراد امین و دارای حسن شهرت و تجزبه در رشته ی مالی منحصراً از کارشناسان بخش غیر دولتی به پیشنهاد رئیس شورا و با تصویب شورا انتخاب می شوند. چهار نفر از اعضاء هیأت مدیره به شکل موظف از معاونین سازمان می باشند:

 

معاون نظارت بر نهادهای مالی، معاون نظارت بر بورس ها و ناشران، معاون حقوقی و معاون اجرایی. سه مدیریت: پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی، مدیریت حراست و مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل نیز مستقیماً زیر نظر رئیس سازمان مشغول فعالیت هستند.
قابل ذکر است فعالیت بورس اوراق بهادار تهران از سال ۱۳۶۸ در چهارچوب برنامه پنج ساله اول توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی تجدید فعالیت بورس اوراق بهادار تهران به عنوان زمینه ای برای اجرای سیاست خصوصی سازی، مورد توجه قرار گرفت.

 

 

البته گرایش سیاست گذاری های کلان اقتصادی به استفاده از ساز و کار بورس، افزایش چشمگیر شمار شرکت های پذیرفته شده و افزایش حجم فعالیت بورس تهران را در برداشت و شرکت های پذیرفته شده در بورس و فعال در آن به دو دسته شرکت های تولیدی و شرکت های سرمایه گذاری تقسیم شدند.

 





برچسب ها: