تصویب نامه سامانه تدارکات الکترونیکی دولت

دسته: قوانین
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱ مرداد ۱۳۹۶
تصویب نامه سامانه تدارکات الکترونیکی دولت

دستگاه­های اجرایی مکلفند کلیه معاملات خود اعم از خرید، مناقصه و مزایده را با توجه به زمان­بندی که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام خواهد شد در «سامانه تدارکات الکترونیکی دولت» که به اختصار «ستاد» نامیده می­شود به انجام برسانند.

سامانه تدارکات الکترونیکی دولت رونمایی شد تا اتاق شیشه‌ای برای دادوستد دستگاه‌های اجرایی فراهم شود.

این سامانه با هدف فسادزدایی از معاملات دولتی از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی راه‌اندازی شده است. «سامانه جامع تجارت» و «سامانه نماد اعتماد الکترونیکی» نیز از جمله سامانه‌های راه‌اندازی شده ازسوی این مرکز هستند. سامانه تدارکات الکترونیکی دولت که به اختصار «ستاد» نامیده می‌شود، سیستمی است که معاملات «خرید»، «مناقصه» و «مزایده» دستگاه‌های اجرایی را در بستر وب تحت پوشش قرار می‌دهد.

 

این سامانه با بهره‌گیری از تجارب کشورهای پیشرفته در حوزه تجارت الکترونیک همچون آمریکا، کره‌جنوبی و ژاپن ایجاد شده است و چهار هدف شفاف‌سازی، مبارزه با فساد و رانت، حمایت از تولید داخلی و برقراری عدالت اجتماعی را دنبال می‌کند. این سامانه قرار است امکان تعامل مستقیم و بی‌واسطه با تعداد کثیری از خریداران و فروشندگان را در کل کشور برای دستگاه‌های اجرایی فراهم آورد.

 

به این ترتیب دستگاه‌های اجرایی می‌توانند از طریق این سامانه کلیه مراحل معامله (از ثبت درخواست تا تبادل وجه) را به‌صورت متمرکز و از طریق یک سیستم یکپارچه و استاندارد، منطبق با کلیه قوانین و مصوبات انجام دهند.

تصویب نامه در خصوص انجام کلیه معاملات دستگاه های اجرایی اعم از خرید، مناقصه ومزایده در «سامانه تدارکات الکترونیکی دولت»

 

شماره۱۶۱۴۵/ت۵۳۵۲۵هـ ۱۳۹۶/۲/۱۶

 

 

تصویب نامه در خصوص انجام کلیه معاملات دستگاه های اجرایی اعم از خرید، مناقصه ومزایده در «سامانه تدارکات الکترونیکی دولت»

 

 

 

وزارت صنعت، معدن و تجارت ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ـ سازمان برنامه و بودجه کشور

در ادامه بخوانید:  پرسش و پاسخ بیمه ای - بخش اول

سازمان اداری و استخدامی کشور ـ سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

 

 

 

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۶/۲/۱۰ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه­های صنعت، معدن و تجارت (مرکز توسعه تجارت الکترونیکی) و امور اقتصادی و دارایی و سازمان اداری و استخدامی کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

 

 

۱ـ در راستای سیاست­های کلی اقتصاد مقاومتی، ایجاد شفافیت مالی، مبارزه با فساد، برقراری محیط رقابت­پذیر سالم و عدالت اقتصادی و به منظور اجرای تبصره (۵) ماده (۱۶۹) اصلاحی قانون مالیات­های مستقیم ـ مصوب ۱۳۹۴ ـ و با رعایت تصویب­نامه شماره ۱۶۵۳۸۹/ت۴۶۸۴۹ک مورخ ۱۳۹۰/۸/۲۱، دستگاه­های اجرایی موضوع بند (ب) ماده (۱) قانون برگزاری مناقصات ـ مصوب۱۳۸۳ـ

 

 

مکلفند کلیه معاملات خود اعم از خرید، مناقصه و مزایده را با توجه به زمان­بندی که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام خواهد شد در «سامانه تدارکات الکترونیکی دولت» به نشانی  www.setadiran.ir که در این تصویب­نامه به اختصار «ستاد» نامیده می­شود به انجام برسانند.

 

 

۲ـ در اجرای مواد (۶) و (۷) قانون تجارت الکترونیکی ـ مصوب ۱۳۸۲ـ، اسناد و مدارک الکترونیکی معامله انجام شده معتبر، مکفی و مورد پذیرش خواهد بود.

 

 

۳ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت (مرکز توسعه تجارت الکترونیکی) موظف است ترتیبی اتخاذ نماید که سازمان بازرسی کل کشور در اجرای وظایف قانونی خود، فرآیند برگزاری الکترونیکی مناقصات و مزایده­ها را به طور برخط مورد نظارت قرار داده و گزارش­های لازم را اخذ نمایند.

 

 

در ادامه بخوانید:  مشمولین تامین اجتماعی

۴ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت (مرکز توسعه تجارت الکترونیکی) موظف است ترتیبی اتخاذ نماید که دیوان محاسبات کشور در راستای وظایف نظارتی خود امکان دسترسی­های لازم به این سامانه را داشته باشد.

 

 

۵ ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت (مرکز توسعه تجارت الکترونیکی) و سازمان برنامه و بودجه کشور موظفند همکاری­ لازم در جهت تبادل اطلاعات مورد نیاز پایگاه­ها و سامانه­های اطلاعاتی یکدیگر را به صورت الکترونیکی (وب سرویس) به عمل آورند به نحوی که از تعدد و تکرار ورود اطلاعات جلوگیری شود.

 

 

۶ ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت (مرکز توسعه تجارت الکترونیکی) مکلف است سامانه را به گونه­ای ارایه نماید که تمام اشخاص اعم از مناقصه­گذار و مناقصه­گر فاقد شرایط شرکت در معامله را به صورت الکترونیکی کنترل نماید.

 

 

۷ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت (مرکز توسعه تجارت الکترونیکی) مکلف است متناسب با اصلاحات قانونی و برنامه فراگیرکردن سامانه، نیازهای فنی و امنیتی را در راستای توسعه ستاد تأمین نماید.

 

 

۸ ـ کلیه سازمان­ها و نهادهای متولی اطلاعات پایه یا ارایه­دهنده مجوزها از جمله سازمان امور مالیاتی کشور، سازمان ثبت احوال کشور، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مرکز امور اصناف و بازرگانان و اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران موظفند زیرساخت­ لازم و قابلیت دسترسی به اطلاعات مورد نیاز ستاد را از طریق تعاملات الکترونیکی (وب سرویس)، در اختیار ستاد قرار دهند.

 

 

۹ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از طریق بانک­های عامل و مؤسسات مالی اعتباری مجاز، امکان استعلام الکترونیکی ضمانت­ها و وثایق مورد استفاده در معاملات دولتی (مناقصات و مزایده­ها) را در ستاد محقق نماید.

در ادامه بخوانید:  تصویبنامه نحوه فوق العاده نوبت کاری و هزینه جابجایی محل خدمت کارمندان

 

 

۱۰ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت از طریق سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، زمینه لازم را جهت فراگیری، فرهنگ­سازی، اطلاع­ رسانی و توسعه کاربردی و ایجاد انگیزه در تأمین­کنندگان فراهم نماید.

 

 

۱۱ـ اشکالات اعلام شده از سوی استفاده­کنندگان از سامانه و دستگاه­های نظارتی در کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارتخانه­های امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت (مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (دبیر کارگروه) )، معاونت حقوقی رییس جمهور،سازمان­های اداری و استخدامی کشور، فناوری اطلاعات ایران و بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات کشور بررسی و در صورت تأیید، ظرف یک ماه توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اصلاح می­شود.

 

 

۱۲ـ برای معاملات محرمانه و معاملات کمتر از (۱۰%) نصاب معاملات کوچک، الزامی به رعایت این تصویب­نامه نمی­باشد.

 

 

۱۳ـ مسئولیت حسن اجرای این تصویب­نامه با بالاترین مقام اجرایی دستگاه ذی­ربط می­باشد.

 

 

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

 

 





برچسب ها: