دستورالعمل بازرسی تامین اجتماعی از دفاتر بر اساس آخرین سال مالی

دسته: قوانین
بدون دیدگاه
شنبه - ۱۰ تیر ۱۳۹۶
دستورالعمل بازرسی تامین اجتماعی از دفاتر بر اساس آخرین سال مالی

انجام بازرسی از مدارک و دفاتر شرکت‌های بخش خصوصی به استثنای موارد زیر صرفا در آخرین سال مالی صورت خواهد گرفت

 

دستورالعمل بازرسی تامین اجتماعی از دفاتر بر اساس آخرین سال مالی : بر اساس این دستورالعمل، بازرسی از مدارک و دفاتر شرکت‌های بخش‌خصوصی به استثنای مواردی که در این دستوالعمل قید شده است، صرفا در آخرین سال مالی انجام خواهد گرفت.

 

 

احتراماً؛ بند (1) یک هزار و هفتصد و پنجاه و پنجمین(1755) جلسه هیأت مدیره مورخ 1396/02/06 به شرح ذیل جهت استحضار ابلاغ می گردد:

1- پیشنهاد شماره 1017/96/1000 مورخ 1396/02/04 مدیرعامل سازمان مبنی بر انجام بازرسی از مدارک و دفاتر شرکت های خصوصی به استثنای موارد زیر صرفاً در آخرین سال مالی به شرح ذیل:

 

 

بخشنامه اخیر سازمان تامین اجتماعی در حالی ابلاغ شد که اتاق تهران رسیدگی به موارد اختلافی صاحبان کسب وکار و سازمان تامین اجتماعی را در دستور کار قرار داد و سرانجام با پیگیری‌های اتاق تهران و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران، مساله رسیدگی به دفاتر بنگاه‌ها براساس قانون (بازه زمانی شش ماهه)، در ستاد اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول رییس‌جمهور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نهایتا مصوب شد بازرسی حداکثر در بازه زمانی یکساله انجام شود.

در ادامه بخوانید:  دفاتر تجارتی

 

 

به این ترتیب، برابر بخشنامه ابلاغی ۶ اردیبهشت ماه ۹۶ سازمان تامین اجتماعی، انجام بازرسی از مدارک و دفاتر شرکت‌های بخش خصوصی به استثنای موارد زیر صرفا در آخرین سال مالی صورت خواهد گرفت:

 

 

۱- در مواردی که موضوع ادعای سابقه و یا دستمزد اشخاص مطرح باشد.

 

۲- درخواست‌های مستند به آرا مراجع قضایی و شبه‌قضایی، شرکت‌های در حال تصفیه که از سوی واحدهای اجرایی ارائه می‌شود.

 

۳- در صورتی که مستنداتی به سازمان تامین اجتماعی واصل شود که بیانگر عدم اجرای قانون از جمله ماده (۳۸) و تبصره الحاقی آن و عدم اعلام واقعی دستمزد بیمه‌شدگان باشد، بازرسی با تشخیص و دستور مدیرعامل قابل انجام خواهد بود.

 

 

غیر از موارد فوق سازمان بیمه تامین اجتماعی صرفا دفاتر را تحت بازه زمانی یک سال مورد بازرسی قرار می‌دهد.

در ادامه بخوانید:  آشنایی با ذیحساب و شرح وظایف ذیحساب

 

 

نکته مهم: طی توافق انجام شده برای این بازرسی اطلاعات سازمان امور مالیاتی مبنا قرار می گیرد.

 

 

با انتشار این خبر مودیان عزیز باید دقت نمایند که مدارک و دفاترشان نه تنها در اداره مالیاتی مورد بررسی قرار میگیرد بلکه در صورت برخورداری از شرایط فوق باید این بررسی ها به سازمان تامین اجتماعی ارجاع گردد. لذا حسابداران و مدیران عزیز باید بیش از پیش در انجام امور مالی و مالیاتی خود دقت داشته و به درستی و به دور از اشتباه و تخلف مدارک خود را تکمیل نمایند.

 

 

ماده ۱۴۸ قانون کار بیان میدارد که : کارمایان کارگاههای مشمول این قانون مکلفند بر اساس قانون تامین اجتماعی نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام نمایند.

 

 

ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی نیز بیان میدارد که: در مواردی که انجام کار به طور مقاطعه به اشخاص حقیقی یا حقوقی واگذار میشود کارفرما باید قراردادی که منعقد میکند مقاطعه کار را تعهد نماید که کارکنان خود همچنین کارکنان مقاطعه کاران فرعی را نزد سازمان بیمه نمایند و کل حق بیمه را به ترتیب مقرر در ماده ۲۸ این قانون بپردازد.

در ادامه بخوانید:  پرسش و پاسخ بیمه ای - بخش اول

 

 

این مصوبه و ابلاغیه آن هم‌چنین از سوی تقی نوربخش، رییس سازمان تامین اجتماعی برای رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی طی نامه‌ای ارسال شد.

 

 


برچسب ها: