ثبت الکترونیکی شرکت ها و موسسات غیرتجاری

دسته: اخبار
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۹ اسفند ۱۳۹۵
ثبت الکترونیکی شرکت ها و موسسات غیرتجاری

کلیه تقاضاهای مربوط به ثبت تاسیس و تغییرات شرکتها و موسسات غیرتجاری از طریق درگاه الکترونیکی سازمان پذیرفته می شود .

 

دستورالعمل چگونگی ثبت الکترونیکی شرکت ها و موسسات غیرتجاری : در اجرای تکالیف قانونی بند «ب» ماده ۱۲ قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد و بند ۳ ماده ۳۷ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده ۴۸ قانون برنامه پنجم توسعه با هدف حذف مراجعات حضوری متقاضیان خدمت و ارائه خدمات به نحو الکترونیک، فرآیند ثبت تاسیس و تغییرات شرکتها و موسسات غیرتجاری به صورت الکترونیکی و طبق مقررات این دستورالعمل انجام خواهد شد.

 

 

ماده۱) کلیه تقاضاهای مربوط به ثبت تاسیس و تغییرات شرکتها و موسسات غیرتجاری از طریق درگاه الکترونیکی سازمان پذیرفته می شود

 

www.ssaa.ir

 

 

متقاضیان ثبت تاسیس و تغییرات شرکتها و موسسات غیرتجاری باید اطلاعات موردنیاز را بر اساس فرم‌های موجود در سامانه جامع ثبت شرکتها وارد نموده و پس از پذیرش نهایی درخواست، از طریق سامانه نسبت به دریافت کد پیگیری یکتای پرونده تشکیل شده در سیستم اقدام نمایند.

 

 

تبصره۱: پس از پذیرش هر تقاضا توسط سامانه، یک کد پیگیری اختصاص داده خواهد شد و در تمامی مراحل، نتایج اقدامات از طریق پیام کوتاه با ذکر کد پیگیری به اطلاع متقاضی می رسد.

 

 

تبصره۲: تمامی آگهی‌ها و ابلاغیه‌های رفع نقص یا عدم امکان ثبت که اطلاع متقاضی از آن ضروری است در سامانه بارگذاری و از طریق کد پیگیری اختصاص داده شده به متقاضی قابل رویت خواهد بود.

 

در ادامه بخوانید:  بخشنامه جدید مبارزه با مفاسد اقتصادی

 

ماده۲) مرجع ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری پس از وصول ثبت تاسیس، نسبت به بررسی‌ نام‌های پیشنهادی شخصیت حقوقی اقدام و نتیجه پذیرش و یا عدم پذیرش نام را به نحو الکترونیکی به متقاضی اعلام می‌نماید.

 

در صورت تایید نام، متقاضی اصل مدارک و مستندات لازم را به همراه کد پیگیری از طریق پست به مرجع ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری اداره کل ثبت اسناد و املاک استان محل وقوع اقامتگاه قانونی شخص حقوقی مورد تقاضا ارسال می‌نماید.

 

 

تبصره: متقاضیان ثبت تغییرات در شرکتها و موسسات غیرتجاری باید بلافاصله پس از ثبت تقاضای خود در سامانه و دریافت کد پیگیری، نسبت به ارسال اصل مدارک و مستندات لازم از طریق پست به مرجع ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری اداره کل ثبت اسناد و املاک استان محل وقوع اقامتگاه قانونی شخص حقوقی مورد تقاضا اقدام نمایند.

 

 

ماده۳) مرجع ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری دریافت کننده تقاضا، مکلف است پس از وصول مدارک و مستندات متقاضی و مطابقت آنها با فایل الکترونیکی مربوط، چنانچه تقاضای واصله با قوانین و مقررات منطبق بوده و مدارک و مستندات ارسالی کامل باشد، جهت تولید پیش نویس سند، احراز هویت و اخذ امضاء متقاضی ثبت طبق ماده ۸ این دستورالعمل اقدام نماید.

 

 

ماده۴) پس از بررسی‌ کارشناسی چنانچه مورد تقاضا منطبق با مقررات نبوده و یا نقض در مستندات و مدارک ملاحظه شود، مراتب جهت رفع نقص مطابق تبصره ماده ۱ به متقاضی اطلاع داده می‌شود.

در ادامه بخوانید:  مراحل ثبت شرکت

 

متقاضی مکلف است ظرف مدت ۳۰ روز نسبت به رفع نواقص اعلام شده اقدام نماید. در غیر این صورت مدارک و مستندات ارسالی از طریق پست اعاده و ادامه رسیدگی به مورد تقاضا، منوط به ورود مجدد اطلاعات به سامانه و اخذ کد پیگیری جدید می باشد.

 

 

ماده۵) مرجع ثبت شرکتهای مرکز استان جهت ثبت تغییرات مربوط به شرکتها و موسسات غیرتجاری که در گذشته در مرجع ثبتی غیر از شهرستان مرکز استان به ثبت رسیده‌اند، در ابتدا پرونده مربوط را از مرجع ثبت کننده مطالبه و مراحل ثبت تغییرات را مطابق ضوابط انجام خواهد داد. اداره ثبت شهرستان ثبت کننده شخص حقوقی مکلف است ظرف یک هفته با شماره‌گذاری اوراق پرونده مربوط، نسبت به ارسال آن به مرجع ثبت شرکتهای مرکز استان اقدام نماید.

 

 

تبصره: مرجع ثبت شرکتهای مرکز استان مکلف است قبل از اقدام نسبت به اسکن و داده آمائی پرونده واصله اقدام نماید.

 

 

ماده۶) بررسی کارشناسی تایید و تعیین نام اشخاص حقوقی مورد تقاضای ثبت تاسیس و یا تغییر نام، توسط مرجع ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری مرکز استان با رعایت مقررات انجام می‌پذیرد.

 

 

ماده۷) دفاتر ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری با توجه به ماهیت اشخاص حقوقی و طبقه‌بندی بر اساس قوانین و مقررات جاری، به شرح ذیل در سامانه جامع ثبت شرکتها به نحو الکترونیک ایجاد می‌گردد:

در ادامه بخوانید:  تصویب استفاده از اسناد خزانه اسلامی به‌عنوان وثیقه

 

 

الف- دفتر ثبت شرکتهای تجاری (شامل انواع شرکتهای سهامی، با مسئولیت محدود، تضامنی، نسبی، تعاونی، مختلط سهامی و غیرسهامی و…) موضوع بند ۹ ماده (۱) آیین نامه قانون ثبت اسناد و املاک، اصلاحی ۱۳۸۰؛

 

 

ب- دفتر ثبت موسسات غیرتجاری موضوع ماده (۸) آیین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیرتجاری مصوب ۱۳۳۷؛

 

ج- دفتر ثبت شعب و نمایندگی شرکتهای خارجی (موضوع ماده ۱۴ نظامنامه اجرایی قانون ثبت شرکتها مصوب ۱۳۱۰)

 

 

ماده۸) پس از بررسی و تایید کارشناسی تقاضاهای واصله در مرجع ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری مرکز استان، به شرح ذیل اقدام می‌گرد:

الف- مرجع ثبت شرکتها پیش نویس سند ثبت تاسیس یا تغییرات شخص حقوقی را در سامانه تولید و مفاد آن را به نحو الکترونیک به اطلاع متقاضی می‌رساند.

 

 





برچسب ها: