نکات مهم حسابداری – بخش پنجم

دسته: حسابداری
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۸ بهمن ۱۳۹۵
نکات مهم حسابداری – بخش پنجم

در اصلاحیه مصوب 31/04/1394 قانون مالیات های مستقیم، بخشی از وظایف و تکالیف مودیان، مورد بازنگری قرار گرفته است. بر مبنای این اصلاحیه بندهای سه گانه الف، ب و ج موضوع ماده 95 قانون مالیات های مستقیم، حذف گردیده است.

 

نکات مهم حسابداری – بخش پنجم‌ : یکی دیگر از مهمترین مواد قانون مالیاتهای مستقیم که می تواند برای حسابداران به عنوان ابزاری کاربردی شناخته شود ماده ۹۵ قانون مالیاتهای مستقیم است .

 

حسابداران عزیز با توجه به رعایت کردن نکات مهم این ماده قانونی می توانند در هدایت کردن قسمت مالی یک شرکت یا یک مجموعه نقش مهمی داشته باشند .بد نیست نگاهی به این ماده قانونی داشته باشیم و نکات آن را باهم مرور کنیم .

 

 

ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم ، صاحبان مشاغل موضوع این فصل موظفند دفاتر و یا اسناد و مدارک حسب مورد را که با رعایت اصول و ضوابط مربوط از جمله اصول و ضوابط مربوط به تنظیم دفاتر تجاری موضوع قانون تجارت در خصوص تجار تنظیم می‌گردد برای تشخیص درآمد مشمول مالیات، نگهداری و اظهارنامه مالیاتی خود را بر اساس آنها تنظیم کنند.

 

 

 

آیین‌نامه اجرائی مربوط به نوع دفاتر، اسناد و مدارک و روشهای نگهداری آنها اعم از ماشینی (مکانیزه) و دستی و نمونه اظهارنامه مالیاتی با توجه به نوع و حجم فعالیت حسب مورد برای مؤدیان مذکور و نیز نحوه ارائه آنها برای رسیدگی و تشخیص درآمد مشمول مالیات به مراجع ذی‌ربط، حداکثر ظرف مدت شش ماه از تاریخ لازم‌الاجراء شدن این قانون (1395/1/1) توسط سازمان امور مالیاتی کشور تهیه می‌شود و به‌تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد.

در ادامه بخوانید:  افزایش سرمایه چیست؟

 

 

 
وظایف و تکالیف مودیان درخصوص نوع دفاتر و اسناد و مدارک و روش های نگهداری آنها

 

 

در اصلاحیه مصوب 31/04/1394 قانون مالیات های مستقیم، بخشی از وظایف و تکالیف مودیان، مورد بازنگری قرار گرفته است. بر مبنای این اصلاحیه بندهای سه گانه الف، ب و ج موضوع ماده 95 قانون مالیات های مستقیم، حذف گردیده است.

 

 

بر این اساس، صاحبان مشاغل، باتوجه به مبلغ فروش کالا و خدمات طبق آخرین اظهارنامه تسلیمی یا درآمد مشمول مالیات قطعی شده ( قبل از کسر معافیت) طبق آخرین برگ مالیات قطعی عملکرد سال 1391 و بعد، گروه بندی می شوند،

در ادامه بخوانید:  نکات مهم حسابداری - بخش هفتم

 

به علاوه تکالیف قانونی صاحبان مشاغل در خصوص نوع دفاتر، اسناد و مدارک و روش‌های نگهداری آنها با توجه به نوع وحجم فعالیت (مبلغ فروش و سایردرآمدها) برای مودیان مختلف در گروه های اول، دوم و سوم، در چارچوب آیین نامه اجرایی ماده 95 اصلاحیه تعیین گردیده است .

 

 

همانطور که ملاحظه می کنید کلیه صاحبان مشاغل ، باتوجه به مبلغ فروش کالا و خدمات طبق آخرین اظهارنامه تسلیمی یا درآمد مشمول مالیات قطعی شده ( قبل از کسر معافیت) طبق آخرین برگ مالیات قطعی عملکرد سال 1391 و بعد، گروه بندی می شوند.

 
این گزارشات و رویدادها باید در دفاتر قانونی ثبت شوند و به سازمان امور مالیاتی ارائه شود  

 
نکته بسیار مهم در اجرای این ماده قانونی رعایت موازین و استانداردهای حسابداری است . یعنی تمامی اسناد ثبت شده و انتقال داده شده در دفاتر باید طبق استانداردها و اصول پذیرفته شده حسابداری ثبت ، و نحوه تحریر دفاتر قانونی در آنها لحاظ شود .

در ادامه بخوانید:  نکات مهم نرم افزارهای حسابداری - بخش سوم

 

ثبت درست اسناد و مانده گیری تراز ها در پایان هر هفته کمک بسیار زیادی در تنظیم دفاتر قانونی خواهد داشت . بهتر است برای بدون اشکال بودن دفاتر از دفتر چرک نویس روزنامه و کل استفاده شود و پس از انطباق و مغایرت گیری به دفاتر اصلی انتقال داده شود .
 





برچسب ها: