دفتر معین چیست

دسته: حسابداری
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۸ بهمن ۱۳۹۵
دفتر معین چیست

دفتر معین یک دفتر کمکی می باشد که حسابهای جزء یک حساب کل را در آن نگهداری و ثبت می کنیم.

 

دفتر معین چیست : در بعضی از موسسات جریان کار به ترتیبی است که نیاز به تهیه اطلاعات تفضیلی یا جزئیات بعضی از فعالیتهای مالی می باشد . این گونه اطلاعات را نمی توان به آسانی از دفترکل استخراج نمود ، در نتیجه از دفاتری که جنبه کمکی و فرعی دارند و به نام دفتر معین خوانده می شوند ، استفاده می گردد .

 

 

حساب های معین، مجموعه حساب های کمکی یا مکمل برخی از حساب های دفتر کل هستند.

 

دفتر معین یک دفتر کمکی می باشد که حسابهای جزء یک حساب کل را در آن نگهداری و ثبت می کنیم.

 

 

به طور مثال وقتی ما یک حساب کل به نام بدهکاران را با کد 12 داریم همگی ما می دانیم وقتی موسسه ای فعالیت می کند بدهکاران آن یک نفر نمی تواند باشد بلکه افراد متعددی وجود دارند که با شرکت معامله انجام می دهند و می توتنند بدهکار یا بستانکار شرکت باشند.

در ادامه بخوانید:  خصوصیات کیفی اطلاعات حسابداری

 
بنابراین در حسابداری برای نگهداری حساب های جزء یک حساب کل از دفتری به نام دفتر معین استفاده می کنند.

 

دفتر معین برای هر حساب دفترکل که شامل حسابهای متعدد و جداگانه ای است ، نگهداری می شود و در نتیجه حساب مربوط در دفتر کل یک حساب کنترل خواهد بود ، که همواره مانده آن با جمع مانده های حسابهای مربوط در دفتر معین مطابقت دارد . دفاتر معینی که معمولا در موسسات نگهداری می شوند عبارتند از :

 

دفتر معین بانک
دفتر معین بدهکاران
دفتر معین اموال
دفتر معین بستانکاران

 

 
دفاتر معین از دفاتر قانونی نیستند و می توانند به صورت کارتهای آزاد باشند ، معمولا برای سهولت مراجعه به صفحات دفتر معین ، حسابها در این دفاتر به ترتیب حروف الفبا نگهداری می شوند.

در ادامه بخوانید:  نکات مهم نرم افزارهای حسابداری – بخش دوم

 
حساب های معین، مجموعه حساب های کمکی یا مکمل برخی از حساب های دفتر کل هستند.
مثلا حساب بدهکاران می تواند از بدهکارانی که شامل آقای x و y  و z و … است تشکیل شده باشد که برای نگهداری حساب آنها از دفتر معینی به نام معین بدهکاران استفاده می شود که هر صفحه از دفتر فوق را به حساب یک نفر اختصاص داده و کلیه مبادلات و معاملات با فرد مربوط را در آن صفحه ثبت نموده و در نهایت جمع حسابهای دفتر معین باید با مانده حساب کل آن حساب برابر باشد.
این کار کمک می کند که هر وقت لازم بود وضعیت بدهی شرکت به شخص خاصی را بدانیم مستقیما به حساب آن در دفتر معین مراجعه و سریعا اطلاعات مورد نیاز را استخراج نماییم.نمای کلی و نحوه نوشتن دفتر معین تقریبا مشابه دفتر کل است.حالا با ذکر یک مثال به این مسئله می پردازیم.

در ادامه بخوانید:  بهترین راه حل برای بررسی نقدینگی

 

 

مثال : رویداد زیر را در دفتر روزنامه؛ دفتر کل به شکل T و دفتر معین ثبت نمایید.

در تاریخ 1388/11/2 مبلغ 42.000 ریال به شرکت ج؛ 17.000 ریال به آقای حسینی و 14.000 ریال به خانم رحیمی قرض داده شد.

 

http://bayanbox.ir/view/5188056186613115963/1486066401.jpg

 

 

http://bayanbox.ir/view/2202314897014154560/1486065898.jpg

 

 

http://bayanbox.ir/view/1278590001887673426/1486066031.jpg

 

 

 

http://bayanbox.ir/view/6224840151083706514/1486066175.jpg

 

 

http://bayanbox.ir/view/7700525673299604805/1486066582.jpg

 

 

 


برچسب ها: