نکات مهم حسابداری – بخش چهارم

دسته: حسابداری
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۷ بهمن ۱۳۹۵
نکات مهم حسابداری – بخش چهارم

در این ماده جدول دارائیهای قابل استهلاک و روشهای مربوط بطور کامل مشخص شده است .شما می توانید جدول استهلاک مربوط به شرکت مورد نظر خود را طبق موضوع همین ماده تنظیم کنید .

 

نکات مهم حسابداری – بخش چهارم : همانطور که همه شما دوستان آشنا هستید دارائیهای ثابت دارای استهلاک سالیانه مشخصی هستند که هر ساله  باید از ارزش آن کاسته شود .

 

همانطور که می دانید ضوابط و جداول استهلاک موضوع ماده ۱۴۹ قانون مالیات های مستقیم در تاریخ ۱۳۹۵/۱۱/۰۴ طی بخشنامه شماره ۲۰۰/۱۶۱۹۹ توسط سازمان امور مالیاتی کشور ابلاغ شد.

 

شما می توانید بصورت دقیق جدول مورد نظر را تنظیم نمایید .در این ماده جدول دارائیهای قابل استهلاک و روشهای مربوط بطور کامل مشخص شده است .شما می توانید جدول استهلاک مربوط به شرکت مورد نظر خود را طبق موضوع همین ماده تنظیم کنید .

در ادامه بخوانید:  حساب تفصیلی شناور

 

با نگاهی به این جدول متوجه می شوید که داراییها به صورت گروه بندی شده چیدمان شده اند.همچنین نحوه محاسبه دارائیها به روشهای متفاوتی محاسبه خواهد شد و باید برای هر دارایی نرخ معینی جهت محاسبه استهلاک در نظر گرفته شود .

 

و انتقال استهلاک دیگر دارائیها در سالهای قبل به سال جاری است. طبقه بندی دارائیها مهمترین بخش کارشماست .

 

به عنوان مثال برخی از این دسته ها عبارتند از : ابزارآلات ، اثاثیه و منصوبات ، تجهیزات ، ماشین آلات و …. . حتی در شرکتهای بزرگ مانند شرکتهای نفتی شما می توانید به سلیقه خود برای گروهها زیر گروه  تعریف کنید و دارائیها را چیدمان نمایید .چیدمان شما می تواند بر حسب قیمت خرید ، کاربرد دارایی ، روش استهلاک گیری دسته بندی و مرتب شود .

در ادامه بخوانید:  نکات مهم حسابداری - بخش سوم

 

 

شاید این مراحل راحتتر از طریق نرم افزار های متوسط و پیشرفته حسابداری انجام شود ، ولی ممکن است این نرم افزارها جدول مورد نظر اداره دارایی را تنوانند تنظیم کنند و یا بصورت یکجا گزارش کنند .در نتیجه شما باید حتما یک جدول تحت اکسل جهت محاسبه استهلاک دارائیها داشته باشید .

 

دانلود جداول استهلاک موضوع ماده ۱۴۹ قانون مالیات های مستقیم-مصوب ۱۳۹۵

 

 





برچسب ها: