نکات مهم حسابداری – بخش چهارم

دسته: حسابداری
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۷ بهمن ۱۳۹۵
نکات مهم حسابداری – بخش چهارم

در این ماده جدول دارائیهای قابل استهلاک و روشهای مربوط بطور کامل مشخص شده است .شما می توانید جدول استهلاک مربوط به شرکت مورد نظر خود را طبق موضوع همین ماده تنظیم کنید .

 

نکات مهم حسابداری – بخش چهارم : همانطور که همه شما دوستان آشنا هستید دارائیهای ثابت دارای استهلاک سالیانه مشخصی هستند که هر ساله  باید از ارزش آن کاسته شود .

 

همانطور که می دانید ضوابط و جداول استهلاک موضوع ماده 149 قانون مالیات های مستقیم در تاریخ 1395/11/04 طی بخشنامه شماره 200/16199 توسط سازمان امور مالیاتی کشور ابلاغ شد.

 

شما می توانید بصورت دقیق جدول مورد نظر را تنظیم نمایید .در این ماده جدول دارائیهای قابل استهلاک و روشهای مربوط بطور کامل مشخص شده است .شما می توانید جدول استهلاک مربوط به شرکت مورد نظر خود را طبق موضوع همین ماده تنظیم کنید .

در ادامه بخوانید:  چند سطح حساب لازم است؟

 

با نگاهی به این جدول متوجه می شوید که داراییها به صورت گروه بندی شده چیدمان شده اند.همچنین نحوه محاسبه دارائیها به روشهای متفاوتی محاسبه خواهد شد و باید برای هر دارایی نرخ معینی جهت محاسبه استهلاک در نظر گرفته شود .

 

و انتقال استهلاک دیگر دارائیها در سالهای قبل به سال جاری است. طبقه بندی دارائیها مهمترین بخش کارشماست .

 

به عنوان مثال برخی از این دسته ها عبارتند از : ابزارآلات ، اثاثیه و منصوبات ، تجهیزات ، ماشین آلات و …. . حتی در شرکتهای بزرگ مانند شرکتهای نفتی شما می توانید به سلیقه خود برای گروهها زیر گروه  تعریف کنید و دارائیها را چیدمان نمایید .چیدمان شما می تواند بر حسب قیمت خرید ، کاربرد دارایی ، روش استهلاک گیری دسته بندی و مرتب شود .

در ادامه بخوانید:  استهلاک

 

 

شاید این مراحل راحتتر از طریق نرم افزار های متوسط و پیشرفته حسابداری انجام شود ، ولی ممکن است این نرم افزارها جدول مورد نظر اداره دارایی را تنوانند تنظیم کنند و یا بصورت یکجا گزارش کنند .در نتیجه شما باید حتما یک جدول تحت اکسل جهت محاسبه استهلاک دارائیها داشته باشید .

 

دانلود جداول استهلاک موضوع ماده 149 قانون مالیات های مستقیم-مصوب 1395

 

 





برچسب ها: