اصلاحیه دستورالعمل حسابداری اعتبار اسنادی داخلی-ریالی

دسته: قوانین
بدون دیدگاه
شنبه - ۲ بهمن ۱۳۹۵
اصلاحیه دستورالعمل حسابداری اعتبار اسنادی داخلی-ریالی

متن بخشنامه شماره 341690.95 مورخ 28/ 10/ 1395 به شرح زیر است:

اصلاحیه دستورالعمل حسابداری اعتبار اسنادی داخلی-ریالی :بانک مرکزی در بخشنامه به بانک‌ها اصلاحیه دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی ـ ریالی را به بانک‌ها و موسسات اعتباری ابلاغ کرد.

 

 

متن بخشنامه شماره ۳۴۱۶۹۰.۹۵ مورخ ۲۸/ ۱۰/ ۱۳۹۵ به شرح زیر است:

 

اصلاحیه «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی ـ ریالی» پس از تصویب در یکهزار و دویست و یازدهمین جلسه مورخ ۱۷‏.۹‏.۱۳۹۴ شورای محترم پول و اعتبار طی بخشنامه شماره ۲۹۶۲۷۳‏.۹۴ مورخ ۱۵‏.۱۰‏.۱۳۹۴ به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.

 

 

متعاقب تصویب و ابلاغ دستورالعمل یادشده، ضوابط ناظر بر تعرفه‌های بانکی اعتبار اسنادی داخلی ‌ـ‌ ریالی نیز بازنگری و پس از تصویب در بیست و سومین جلسه مورخ ۲‏.۱۲‏.۱۳۹۴ کمیسیون مقررات و نظارت مؤسسات اعتباری بانک مرکزی طی بخشنامه شماره ۳۷۸۵۸۵‏.۹۴ مورخ ۱۸‏.۱۲‏.۱۳۹۴ به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.

 

 

یکی از حلقه‌های متصل به دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی ـ ریالی که می‌تواند در تبیین بهتر و اجرای صحیح و مطلوب‌تر دستورالعمل یادشده مؤثر باشد، عملیات حسابداری مربوط به نحوه ثبت و ضبط رویدادهای مالی مرتبط با اعتبار اسنادی داخلی ـ ریالی است.

 

 

بدیهی است این مهم می‌تواند موجب ایجاد وحدت رویه، شناسایی و ثبت دقیق رویدادهای مالی مربوط و نهایتاً ارتقاء شفافیت صورت‌های مالی مؤسسات اعتباری شود.

در ادامه بخوانید:  نصاب معاملات 1396

 

 

با عنایت به اصلاح و بازنگری دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی ـ ریالی در سال گذشته، اصلاح «دستورالعمل حسابداری اعتبار اسنادی داخلی ـ ریالی» نیز ضروری به نظر می‌رسید، که این مهم نیز انجام و پس از طرح و بررسی در بیست و چهارمین جلسه مورخ ۱۴‏.۹‏.۱۳۹۵ کمیسیون مقررات و نظارت مؤسسات اعتباری بانک مرکزی، به شرح پیوست به تصویب رسید.

 

 

 

 

 

 

بر این اساس دستورالعمل یاد شده مشتمل بر چهار بخش، به شرح زیر است:

 

 

بخش اول: عملیات حسابداری اعتبار اسنادی داخلی ـ ریالی در قالب عقد جعاله؛

بخش دوم: عملیات حسابداری اعتبار اسنادی داخلی ـ ریالی در قالب عقد مرابحه؛

بخش سوم: عملیات حسابداری اعتبار اسنادی داخلی ـ ریالی در قالب عقد استصناع؛

بخش چهارم: عملیات حسابداری تنزیل اعتبار اسنادی داخلی ـ ریالی مدت‌دار در قالب عقد خرید دین.

 

 

در دستورالعمل مزبور تلاش شده است، تمامی رویدادهای مالی مرتبط با فرآیند اعتبار اسنادی داخلی ـ ریالی در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی، بالاخص بانک گشایش‌کننده، بانک تأیید‌کننده و بانک تنزیل‌کننده به نحو مطلوبی ملحوظ‌نظر قرار گیرد، لذا آن بانک‏‏‏‏‏‏/مؤسسه اعتباری غیربانکی موظف است؛ عملیات حسابداری را وفق مفاد دستورالعمل مذکور، در دفاتر خود اعمال کند.

در ادامه بخوانید:  ممنوعیت برچسب اموال دولتی روی اجناس ارزان‌تر از 300 هزار تومان

 

 

همچنین دستورالعمل یادشده با ضوابط قبلی دارای تفاوت‌هایی است که اهم آن‌ها به شرح زیر به استحضار می‌رسد:

تبیین تفصیلی ثبت‌های حسابداری فرآیند گشایش، ابلاغ، اصلاح و ارائه اسناد اعتبار اسنادی داخلی ـ ریالی گشایش شده در قالب عقد جعاله در بانک‌های ذی‌ربط؛

 

 

اعمال تغییرات لازم در خصوص نحوه شناسایی، اندازه‌گیری و ثبت انواع رویدادهای مالی در خصوص تعرفه‌های ناظر بر اعتبار اسنادی داخلی ـ ریالی؛

اعمال ثبت‌های حسابداری وثایق و تضامین گشایش اعتبار ‌اسنادی داخلی ـ ریالی؛

 

 

اعمال پاره‌ای اصلاحات ویرایشی و نگارشی.

بدیهی است، با عنایت به بخش پایانی دستورالعمل مورد اشاره مبنی بر لازم‌الاجراء بودن مفاد آن در خصوص اعتبارات اسنادی داخلی ـ ریالی که از تاریخ ۱۵‏‏‏.۱۱‏‏‏. ۱۳۹۴ به بعد گشایش شده‌اند، آن بانک‏‏‏/مؤسسه اعتباری غیربانکی موظف است؛ در چارچوب مفاد بندهای (۳۹) و (۴۰) استاندارد حسابداری شماره (۶) با عنوان ”گزارش عملکرد مالی“، ثبت‌های حسابداری اصلاحی لازم را وفق مفاد دستورالعمل ابلاغی، در دفاتر خود اعمال نماید.

در ادامه بخوانید:  فروش و بازخريد اوراق مشاركت

 

 

با عنایت به موارد فوق، ضمن ارسال یک نسخه از «دستورالعمل حسابداری اعتبار اسنادی داخلی ـ ریالی»، خواهشمند است دستور فرمایند، ضمن تمهید مقدمات اجرای موارد مطروحه، مراتب به قید تسریع، به تمامی واحدهای ذی‌ربط آن بانک‏‏‏/مؤسسه اعتباری غیربانکی ابلاغ و بر حسن اجرای آن، نظارت دقیق گردد.

 

 

همچنین مقتضی است ترتیبی اتخاذ شود تا نسخه‌ای از بخشنامه ابلاغی به واحدهای ذی‌ربط، به مدیریت‌کل نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری این بانک ارسال شود.

 

 





برچسب ها: