نکات مهم مالیاتی – بخش دوم

دسته: مالیات
بدون دیدگاه
شنبه - ۲ بهمن ۱۳۹۵
نکات مهم مالیاتی – بخش دوم

اضافه پرداختی بابت مالیات درآمد حقوق طبق مقررات این قانون مسترد خواهد شد، مشروط بر این که بعد از انقضای تیر ماه سال بعد تا آخر آن سال با درخواست کتبی‌حقوق بگیر از اداره امور مالیاتی محل سکونت مورد مطالبه قرارگیرد.

نکات مهم مالیاتی – بخش دوم : هر ساله مبلغی به عنوان معافیت از سوی سازمان امور مالیاتی اعلام می شود که طبق آن بخشنامه مبلغی به عنوان سقف معافیت مالیاتی در نظر گرفته می شود.

 

روال کار هم به این صورت است که مثلاً معافیت یک سال ۱۵۶,۰۰۰,۰۰۰ میلیون می باشد حسابدار مبلغ را تبدیل به ماه می کند حاصل مثلاً ۱۳,۰۰۰,۰۰۰ریال می گردد. شما به عنوان حسابدار ، کل حقوق و مزایا تا حد ۱۳،۰۰۰،۰۰۰ریال معاف محسوب نموده و مابقی را مثلا به نرخ بخشنامه ۱۰ درصد در نظر می گیرید؟

 

سوال اینجاست فردی که  مجموع دریافتی در طول سال بیشتر از ۱۵۶،۰۰۰،۰۰۰ نبوده ، چه تکلیفی دارد؟ فرض کنید ایشان در ماه اول و دوم ۳۰,۰۰۰,۰۰۰ریال و در ماههای بعدی، حقوق زیر حد نصاب دریافت کرده است. حسابدار هم بابت دو ماه اول نرخ ۱۰ درصد را اعمال نمود است، حال آنکه کارمند ادعا می کند کل کاکرد یکسال منطبق با حد نصاب بوده و نباید هیچگونه مالیاتی پرداخت نماید!

در ادامه بخوانید:  گزارش مالیاتی بخش نهم

 

 

سازمان امور مالیاتی یک راهکار پیش روی این مشکل قرارداده است

 

طبق ماده ۸۷ قانون مالیاتهای مستقیم جمهوری اسلامی ایران، اضافه پرداختی بابت مالیات درآمد حقوق طبق مقررات این قانون مسترد خواهد شد

مشروط بر این که بعد از انقضای تیر ماه سال بعد تا آخر آن سال با درخواست کتبی‌حقوق بگیر از اداره امور مالیاتی محل سکونت مورد مطالبه قرارگیرد.

 

اداره امور مالیاتی مذکور  موظف است  ظرف سه ماه از تاریخ تسلیم‌درخواست رسیدگی‌های لازم را معمول و در صورت احراز  اضافه ‌پرداختی و نداشتن بدهی قطعی دیگر در آن اداره امور مالیاتی نسبت به استرداد اضافه پرداختی از محل وصولی‌های جاری اقدام کند. در صورتی که ‌درخواست‌کننده بدهی قطعی مالیاتی داشته باشد اضافه پرداختی به ‌حساب بدهی مزبور منظور و مازاد مسترد خواهد شد.

در ادامه بخوانید:  تکمیل پایگاه اطلاعات مالیاتی شرط پذیرش اظهارنامه مؤدیان

 
وقتی موضوع را از طریق یکی از کارشناسان امور مالیاتی پیگیری کردم به این نتیجه رسیدم  که کارمند می بایست میزان درآمد خود را در قالب اظهارنامه به حوزه مالیاتی پرداخت کننده حقوق ارائه نماید.

 

برگشت مالیات حقوق نیاز به درخواست کتبی حقوق بگیر از اداره امور مالیاتی محل سکونت خود دارد که اشتباه برخی از اعتراض کنندگان همینجا رقم میخورد.

 

درخواست کتبی به منزله تایید و واریز مبلغ مالیات اضافی از طرف سازمان امور مالیاتی قلمداد نمی گردد. درخواست کتبی حقوق بگیر باید ظرف مدت ۸ ماه ( از ابتدای مرداد سال بعد تا آخر آن سال ) صورت پذیرد.بنابراین درخواست کتبی طی سال پرداخت حقوق و یا ۴ ماه ابتدای سال بعد قابل قبول نخواهد بود.

در ادامه بخوانید:  فاکتور رسمی

 

 
برگشت مالیات اضافی در حقوق در صورتی که شرایط مورد تایید باشد حداکثر در ۳ ماه از تاریخ درخواست نامه کتبی حقوق بگیر انجام می گیرد. بنابراین اقدام اداره امور مالیاتی پرداخت کننده حقوق در خصوص عدم فرصت کافی جهت رسیدگی و یا استرداد اضافه پرداختی مربوطه بصورت قسطی ( طی چند مرحله ) قابل قبول نمی باشد.

 

 


برچسب ها: