شروع کسب و کار جدید

دسته: کسب و کار
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲۱ آذر ۱۳۹۵
شروع کسب و کار جدید

سوالاتی که باید قبل ازشروع کسب و کار جدیداز خودتان بپرسید.

 

بر اساس تحقیقات به عمل آمده، ۵۰ درصد از کسب و کارها در سال اولِ شروع شکست می خورند، در حالی که که این رقم در سال پنجم به ۹۵ درصد می رسد.

 

حال سوال اینجاست که چرا این کسب و کارها دچار شکست می شوند؟ و مطالعه علل شکست این کسب و کارها چه کمکی می تواند به رشد و توسعه کسب و کار ما داشته باشد؟

 

متاسفانه بسیاری از مدیران در هنگام راه اندازی کسب و کارشان، آخرین نکته ای که بدان می پردازند، شکست و عدم موفقیت در آن کسب و کار است! چرا؟

 

 

چون اصولاً انسان از نه شنیدن و شکست گریزان است و به همین دلیل در بیشتر مواقع به دنبال تحقیقات میدانی درباره بررسی موفقیت یا شکست کسب و کارمان قبل از شروع نیستیم.

 

 

قبل از اینکه ایده کسب و کار خود را جامه عمل بپوشانیم، باید پاسخ سوالاتی را به صورت کاملاً موشکافانه بدهیم تا درصد ریسک آغازین کسب و کار خود را به حداقل برسانیم. در ادامه به ۲۰ سوال کلیدی قبل از شروع کسب و کار خواهیم پرداخت:

 

 

۱-چرا این کسب و کار را شروع می کنم؟

پاسخ این سوال همان رسالت وجودی کسب و کار شماست. شاید بسیاری از شما در پاسخ به این سوال بگویید: “به دست آوردن پول”. اما هدف از طرح این سوال یافتن جوهره و دلیل اصلی کسب و کار مان است. مثلاً پاسخ این سوال برای شرکت مدیران نواندیش ” کمک به بهبود زندگی افراد از طریق بالابردن سطح دانش در کسب و کار” است.

 

 

۲-چه نوع کسب و کاری را شروع کنیم؟

پاسخ به این سوال همان چشم انداز کسب و کارتان خواهد بود. حوزه کلی خدمات و محصولات کسب و کار شما باید در آغاز فعالیتتان مشخص و مکتوب باشد.

 

 

۳-مشتریان هدف من چه کسانی هستند؟

عدم شناخت مشتریان هدف یکی از اصلی ترین دلایل شکست بسیاری از کسب و کارهای داخلی ست. چرا که بسیاری از مدیران، محصولات و خدمات را با توجه به خواسته و تمایل خود روانه بازار می کنند، در حالی که نتیجه چنین استراتژی ای در کسب و کار چیزی جز شکست به همراه نخواهد داشت.

  شرایط اعطای کمک‌ هزینه حسابرسی به شرکت های دانش بنیان

 

 

 

۴-چه نوع خدمات و محصولاتی را ارائه می دهیم؟

مشخص شدن نوع و حدود محصولات و خدمات، روشن کننده مسیر کسب و کارتان می شود. از طرفی این کار باعث جلوگیری از خروج کسب و کارتان از اهداف کاری نیز خواهد بود.

 

 

۵-بودجه و مدت زمانی که حاضریم برای کسب و کار جدید سرمایه گذاری کنیم چقدر است؟

قبل از اینکه کسب و کاری را شروع نمایید، باید بدانید چه مقدار سرمایه و چه مقدار زمان برای راهبری آن نیازمندید، تا بتوانید زمان و سرمایه خود را مدیریت کنید.

 
۶-چه تفاوتی بین محصولات و خدمات من با سایر رقبا وجود دارد؟

در صورتی که در کسب و کار جدید هیچ مزیت یا وجه تمایزی با رقبای موجود ندارید، بهترین کار عدم ورود به آن حوزه است. نداشتن مزیت رقابتی به زودی شما را از گردونه رقابت خارج خواهد کرد.

 

 

۷-محل کسب و کار من کجاست؟

مکان یکی از پایه های بنیادی هر کسب وکاریست. اگر بهترین محصولات و خدمات را ارائه دهید، اما مکان موردنظر متناسب با سطح کسب و کارتان و مشتریانتان نباشد، باز هم نتیجه ای جز شکست عایدتان نخواهد شد.

 

 

۸- چه تعداد پرسنل مورد نیاز است؟

تعداد همکاران مورد نیاز مشخص کننده حجم زیادی از سرمایه گذاری موردنیاز شما در ماه های ابتدایی است. تعداد و سطح کیفی همکاران تاثیر مستقیمی بر موفقیت و شکست کسب و کارتان دارد.

 

 

۹-مواد اولیه را از چه تامین کنندگانی باید تامین کنیم؟

شناخت نوع کیفیت تامین کنندگان می تواند باعث سهولت در تامین و همچنین ایجاد مزیت های رقابتی در کسب و کارتان شود. در صورتی که پس از شروع کسب و کارتان با مشکلاتی همچون عدم تامین مناسب مواد و یا افزایش بی رویه قیمت به دلیل عدم دسترسی به تامین کنندگان دیگر، می تواند باعث شکست زود هنگام کسب و کارتان شود.

 

 

  هشدار برای ثبت اظهارنامه

۱۰-چه مقدار سرمایه برای شروع کسب و کار نیاز دارم؟

عدم مشخص نمودن حجم سرمایه موردنیاز می تواند باعث مشکلات عدیده ای همچون از دست دادن مشتریان، همکاران و در نتیجه شکست کسب و کارتان شود.

بسیاری از مدیران بدون در نظر گرفتن حجم موردنیاز اقدام به شروع کسب و کار می نمایند که در میانه راه با بی پولی و عدم تامین منابع مالی مواجه می شوند.

 

 

۱۱-آیا نیاز به دریافت وام در کسب و کارتان هست و چقدر؟

دریافت وام در شروع کسب و کار باید متناسب با سطح سرمایه شرکت و همچنین با توجه به نرخ سود کسب و کار باشد. در بسیاری از سازمان ها مشاهده شده در شرایط بحرانی و رکود با اخذ وام های با نرخ ۲۸% مشکلات مالی کسب و کار خود را دو چندان نمودند. در صورتی که نرخ بازده کسب و کارشان بیش از ۱۵% نبوده. از طرفی حجم واردات دریافتی نباید بیشتر از ۲۰% سرمایه کلی کسب و کارشان باشد.

 

 

۱۲- چه مدت زمانی جهت ارائه اولین محصولات و خدمات خود نیازمندم؟

محصولات و خدمات خروجی کسب و کارتان در چه بازه ای روانه بازار خواهد شد. این بازه به آن دلیل مهم و حیاتی است چون مشخص کننده مدت زمان لازم جهت صرف هزینه های جاری کسب و کارتان است.

 

 

۱۳-در چه مدت به سوددهی خواهیم رسید؟

رسیدن به نقطه سر به سر و شروع سوددهی کسب و کارتان نیز باید مشخص باشد تا بتوانید استراتژی های توسعه کسب و کارتان را بر آن اساس تدوین کنید.

 

۱۴-رقبای من چه کسانی هستند؟

شناختن رقبا تنها دانستن قیمت و کیفیت محصولاتشان نیست. شناخت رقبا یعنی دانستن هر آن چیزی که به کسب و کارشان مربوط است. از تعداد پرسنل و کارشناسان متبحرِ رقبا تا بازارهای هدف و استراتژی های توسعه آنها باید جزء برنامه های رصد رقبای شما باشد.

 

 

۱۵-محصولات و خدمات من از نظر قیمت می توانند با رقبا رقابت کنند؟

توجه به معقول بودن قیمت شما در مقابل رقبای قدیمی غیر قابل انکار است. چرا که اصلی ترین پارامتر رقابتی شما قیمت محصولاتتان است که با رقبای موجود مقایسه خواهید شد. به عنوان مثال، اگر محصولات شما از سطح کیفی مطلوبی برخوردار بوده اما در صورتی که قیمتی به مراتب بالاتر از رقبای در حال حاضر تعیین نمایید، نمی توانید به جذب مشتریانِ رقبا (در ماه های آغازین کسب و کار) خوش بین باشید. (به جز در شرایط خاص)

  مسائل حقوقی و غفلت استارت‌آپ‌ها

 

 

۱۶-مجوزهای موردنیاز برای شروع فعالیت

در برخی صنوف و دسته های کاری به دلیل حضور بیش از حد فعالین و همچنین افراد متقاضی، قوانین سفت و سختی جهت دریافت مجوزهای فعالیتی وضع می شود تا بتوانند فعالیت در آن دسته را مدیریت کنند. به همین دلیل اطلاع از نوع و شرایط مجوزهای لازم جهت فعالیت از ضروریات است.

 

 

۱۷-متوسط مالیات پرداختی صنف مربوطه

یک سرمایه گذار و یا کارآفرین یا هر شخصی که قصد شروع کسب و کاری را دارد، باید بداند که متوسط مالیات های ماهانه و سالانه آن دسته شغلی چقدر است.

 

 

۱۸-چه نوع بیمه نامه هایی موردنیاز است؟

بسته به کسب و کارهای گوناگون، بیمه نامه هایی وضع شده و به تناسب هزینه هایی برای کارفرمایان به همراه خواهد داشت. اطلاع از نوع کیفیت و هزینه بیمه های مورد نیاز مشخص کننده حجم سرمایه گذاری در این بخش است.

 

 

۱۹-چطور می توانم کسب و کارم را مدیریت کنم؟

مدیریت در صنوف مختلف از ابعاد و اشکال مختلفی برخوردار است. تعیین سبک مدیریتی تان می تواند مشخص کننده نوع برخورد شما با همکاران، تامین کنندگان و خریدارانتان و همچنین درصد موفقیت در کسب و کارتان باشد.

 

 

۲۰-کسب و کار خود را چطور تبلیغ کنم؟

تعیین کانال‌ها و ابزارهای تبلیغاتی باید قبل از شروع کسب و کارتان صورت پذیرد. البته پاسخ به این پرسش و بسیاری از پرسش‌های دیگر تنها منوط به شروع کسب و کار نبوده و شما به عنوان یک مدیر باید همیشه نسبت به تغییر پاسخ‌ها براساس تغییرات شرایط کسب و کارتان آماده باشید. پاسخ به تمامی این پرسش‌ها می‌تواند سطح ریسک شروع کسب و کارتان را به حداقل برساند.

 

 


برچسب ها:
دیدگاه ها
صرف نظر از پاسخگویی