تحویل گرفتن مدارک از حسابدار قبلی

دسته: حسابداری
بدون دیدگاه
شنبه - ۸ آبان ۱۳۹۵
تحویل گرفتن مدارک از حسابدار قبلی

سوال این است که بهترین موقع تحویل گرفتن پست حسابداری در یک شرکت و یا جایگزین حسابدار قبلی ، چه موقعی است ؟

 

در چه شرایطی تحویل گرفتن و قبول این شغل برای شما مناسب تر است ؟

 

اشتباه نکنید ، منظور من این نیست که چه موقعی آمادگی دارید و یا چه شرکت و یا موسسه ای بهتر است و … ،

 

منظور من از ایجاد موقعیت مناسب ، زمان جایگزین شدن شما در سال و نحوه تحویل گرفتن حسابها از حسابدار قبلی است ، که همین موضوع ابتدای بسیاری از مشکلات شغل حسابداری را رقم می زند !
سوال این است که بهترین موقع تحویل گرفتن پست حسابداری در یک شرکت و یا جایگزین حسابدار قبلی ، چه موقعی است ؟

 

همانطور که می دانید گزارش کارکرد واحد مالی طی یک سال مالی در تیرماه سال بعد طی اظهارنامه عملکرد به همراه دفاتر پلمپ تحویل اداره دارایی می شود و کارنامه قبولی آن پس از بررسی طی برگ تشخیص از سوی سازمان امور مالیاتی صادر می شود ، نتیجه تجربی این است بهترین موقعیت فصل تحویل پست بعد از تیرماه است .

 

شاید همیشه اینطور نباشد آن وقت تکلیف چیست ؟ جواب رد بدهیم و یا در مقابل پیشنهاد کار لحظه ای معطل نکنیم ؟

 

شما باید قابلیت انعطاف داشته و با شرط احتیاط وارد میدان شوید ، چرا؟

 

چون احتیاط شرط عقل است و ترس از انجام یک کار نیست . اگر به مشکلات بعدی کمی نگاه کنید متوجه صحبتهای من خواهید شد .

 

من حسابداران زیادی را دیده ام که با ذوق و انرژی و اعتماد بنفس بسیار بالا وارد تصدی شغل حسابداری می شوند و بدون اینکه توجهی به تحویل گرفتن حسابها و دیگر مسائل حرفه ای حسابداری بکنند خود را به راحتی در عمل انجام شده قرار می دهند .

  فرق بین رویداد های بعد از تاریخ ترازنامه تعدیلی و تعدیلات سنواتی

 

 

در هنگام گرفتن این سمت چند حالت ممکن است بوجود بیاید :

 

حالت اول این است که شرکت قبل از شما دارای حسابدار و سیستم حسابداری بوده و رویه مشخصی حتی نامنظم داشته است.

 

حالت دوم این طور است که شرکت چه تازه تاسیس و چه با سابقه هیچگونه نیروی حسابداری و یا سیستم حسابداری منظم و نامنظمی نداشته است .

 

 

خلاصه ای از رفتارهای منطقی در این خصوص به شرح زیر است :

 

حتما” سعی کنید مانده حسابها و اسناد و مدارک پیوست را طبق گزارش تراز نامه از حسابدار قبلی تحویل بگیرید.

تاکید زیادی بر نظم سیستمی و چیدمان وضعیت مالی داشته باشید .

 

پاسخ همه سوالاتی که در مورد شرکت به ذهنتان می رسد را از همان ابتدا دریافت کنید ، و به بعد نسپارید .

وضعیت پرونده مالیاتی و بیمه ای شرکت مورد نظر را جویا شوید .

 

حتما” قرارداد همکاری را از همان ابتدا مشخص کرده و بند حضور آزمایشی را الحاقیه قرارداد کنید .

تمامی مسئولیتهای بخش مالی از لحظه ورود شما بر عهده شماست و فقط حسابها تحویل شما شده است.

 

 

و مواردی از این قبیل که با توجه به موقعیت شرکتها متفاوت است ، تاکید و پافشاری شما بر مسایلی این چنینی می تواند تمامی تلاشهای شما را بخوبی برای مدیران به معرض نمایش بگذارد .

  طبقه بندی هزینه در حسابداری صنعتی

 

خلاصه اینکه یک تجسس اساسی در بدو ورود باید راه بیندازید ، اما نه پرسرو صدا ، بلکه آرام و بدون هیاهو ، هدف شما آشنایی کامل با مسایل در شرکت است ،

 

حسابدار قبلی و فردی که قبلا” جایگزین شما بوده و به هر دلیلی قصد رفتن از آنجا را دارد خیلی خیلی می تواند به شما کم کند ، با او رفیق شوید و پیشنهاد همکاری بیشتر را با او دهید که چه بسا همکاری های گروهی از همین جا نشات گرفته و موجب پیدایش برخی از شرکت های حسابداری شده است .

 

 

انرژی خود را با ندانستن مشکلات و بررسی نکردن اوضاع و احوال شرکتی که قرار است درآنجا مشغول بکار شوید هدر ندهید ، پس جستجو در روند سیستم اعم از موضوع فعالیت شرکت ، نرم افزار حسابداری ، مسایل مربوط به انبار نکاتی از این مسئله می باشد.

 

 موقع تحویل گرفتن کار حسابداری از حسابدار قبلی ویا صاحبکار ،چه نکاتی را باید رعایت بکنیم:

 
1 – دفاتر قانونی پلمپ شده شرکت ولو نانویس
2 – مهر های دریافت و پرداخت و هر گونه مهر مربوط به قسمت حسابداری
3 – اسناد و مدارک حسابداری داخل زونکن تا تاریخ روز
4 – اظهارنامه مالیاتی سال های قبل
5 – آخرین تراز حسابهای کل / معین و تفصیلی با امضای حسابدار تحویل دهنده

 
6 – نرم افزار حسابداری مورد استفاده و قفل های آن
7- آخرین بک آپ های نرم افزار به تاریخ روز تحویل
8 – دسته چک مربوط به شرکت و صورت ریز اسناد موجود داخل صندوق
9 – چکهای دریافتنی از دیگران که در صندوق شرکت موجود است
10 – وجه نقد داخل صندوق و صورتجلسه تحویل

  اندوخته قانونی

 
11 – لیست کلیه دارائیهای ثابت و خریداری شده و مشخصات آنها
12 – آخرین لیست موجودی کالاها و لیست آخرین انبارگردانی
14 – آخرین لیست محاسبه و پرداخت حقوق پرسنل
15 – آخرین فیش های واریزی مالیات حقوق پرسنل و مالیات بر درآمد شرکت

 
16 – آخرین گزارش حسابرس و بازرس قانونی شرکت و آخرین اظهار نظر بازرس در مورد حسابهای شرکت
17 – آخرین اساسنامه ی شرکت و آخرین تغییرات در اساسنامه
18- کلیه اسناد و اوراق و مدارک که مربوط به قسمت حسابداری می باشد

 

 

 

برای تحویل گرفتن امور مالی از مدیر مالی قبلی می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

 
تهیه یک لیست از کلیه دسته چکهای موجود به همراه شماره حساب و نوع بانک و سریال دسته چک که چند فقره از آن دسته چکها سفید هستند
تهیه یک تراز آزمایشی تا تاریخ تحویل اسناد و مدارک بصورت کامل

تهیه یک لیست از اسناد دریافتنی و پرداختنی مطابق با دفاتر مالی
تهیه یک آمار از اسناد حسابداری که ثبت شده و آخرین شماره و تاریخ آن مشخص باشد

 
اسناد و مدارک مربوط به بیمه تامین اجتماعی و اداره دارایی با وضعیت رسیدگی شده به آنها
تحویل گرفتن کلید صندوق بهمراه دیگر ضمایم آن

 

 

برچسب ها:
دیدگاه ها