هوشمندی تجاری

دسته: اخبار
بدون دیدگاه
جمعه - ۷ آبان ۱۳۹۵
هوشمندی تجاری

هوشمندی تجاری با افزایش شفافیت اطلاعاتی سازمان نقش قابل توجهی در توانمندسازی مدیران برای بهبود عملکرد سازمان ایفا می‌کند.

هوشمندی تجاری ترجمه واژه Business Intelligence می باشد که به اختصار BI خوانده می شود.

 

هوشمندی تجاری دسته وسیعی از فرآیندهای تجاری، نرم افزارهای کاربردی و تکنولوژی ها را شامل می شود که بوسیله آنها داده های اطلاعاتی جمع آوری، ذخیره سازی و تحلیل می شوند و نتایج به دست آمده به طریقه مناسبی در اختیار کاربر مربوطه قرار می گیرد.

 

این کاربران در حقیقت افراد تصمیم گیرنده سازمان هستند که با استفاده کردن از نتایج به دست آمده می توانند تصمیمات بهتری برای سازمان بگیرند.

 

هوشمندی تجاری با افزایش شفافیت اطلاعاتی سازمان نقش قابل توجهی در توانمندسازی مدیران برای بهبود عملکرد سازمان ایفا می‌کند.
دقت داشته باشیم که هوش تجاری، نه بعنوان یک محصول و نه بعنوان یک سیستم، بلکه بعنوان یک معماری مورد نظر است که شامل مجموعه ای از برنامه های کاربردی و تحلیلی است که به استناد پایگاه های داده عملیاتی و تحلیلی به اخذ و کمک به اخذ تصمیم برای فعالیت های هوشمند تجاری می پردازند.

در ادامه بخوانید:  صکوک چیست؟

 

لازم به ذکر است مفاهیمی مانند Data Warehouse، سیستم های گزارشگیری و گزارشگری هوشمند و نرم افزاری با این عنوان هیچکدام به عنوان BI شناخته نمی شوند.
در نظر داشته باشید BI یک چارچوب(framework) شامل فرآیندها، ابزار و تکنولوژی های مختلف است که برای تبدیل داده به اطلاعات و اطلاعات به دانش مورد نیاز هستند. با استفاده از دانش به دست آمده، مدیران سازمان می توانند بهتر تصمیم گیری کنند و با طرح برنامه های عملی برای سازمان، فعالیت های تجاری را به صورت مؤثرتری انجام دهند.

 

هوشمندی تجاری یا هوش سازمانی یا هوش تجاری، کسب و کار هوشمند یا هوشمند سازی فرآیند ها راهکاری است برای استفاده مدیران سطوح مختلف یک سازمان به نحوی که بتوانند تصمیمات خود را هوشمندانه، مدبرانه و مبتنی بر حقایق و اطلاعات ذخیره شده اتخاذ کنند.

 

در ادامه بخوانید:  موسسات مالی غیرمجاز

عموماً اطلاعات ابتدا به صورت داده‌های خام و غیرتحلیلی به شکل گسترده، حجیم و پراکنده بین منابع و پایگاه‌های داده‌ای گوناگون و عموماً ناهمگون ذخیره می‌شوند.

 

با استفاده از فن‌آوری انباره داده، اطلاعات قابل تحلیل در سازمان جمع آوری شده و از این طریق ابزارهای هوش تجاری می‌توانند به سهولت گزارش‌های پویا، پیشخوان‌های حاوی اطلاعات تحلیلی و به صورت کلی وضعیت سازمان را نشان دهند. از طریق این گزارش‌ها و پیشخوان‌های حاوی اطلاعات تحلیلی، مدیران در تمامی سطوح یک سازمان می‌توانند تصمیمات آگاهانه‌تر و هوشمندتری اتخاذ کنند.

 

از دستاوردهای این طرح می‌توان به تسهیل و بهبود تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری امکان به اشتراک‌گذاری اطلاعات به صورت سطح بندی شده، پیش‌بینی شرایط آتی سازمان و تحلیل وضعیت کسب و کارهای سازمان و اتخاذ تصممیات هوشمندانه‌تر اشاره کرد.

در ادامه بخوانید:  تخلفات‌ و تقلب‌ها بازار بیمه

 

بنا براعلام انتقال تجارب کشورهای پیشرفته در زمینه انباره‌سازی و هوش تجاری به کشور، پیاده سازی و استقرار یک معماری کامل شامل منابع داده نامتجانس تا گزارش‌های تحلیلی، آشنا ساختن سازمان‌های متوسط و بزرگ با مزایای استفاده از این راهکار و زمینه‌سازی صادرات راهکار با قیمت تمام شده ارزان‌تر از اقدامات مشابه کشورهای صاحب این فن‌آوری از جمله ویژگی‌های برجسته این طرح می‌توان برشمرد.

 




برچسب ها: