نکات مالیاتی و حسابداری برای مدیران کسب و کارها

دسته: کسب و کار , مالیات
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۴ مهر ۱۳۹۵
نکات مالیاتی و حسابداری برای مدیران کسب و کارها

خیلی هم فرقی ندارد که بطور شخصی در حال کار هستید یا شرکتی. یک مدیر اگر احساس می کند کسب و کارش در حال رشد ست باید بلافاصله وارد مراحل تشکیل پرونده در حوزه مالیاتی شود. مالیات پیش بینی نشده شامل مدیرانی می شود که هنوز تصمیمی برای وجهه قانونی کسب و کار خود نگرفته اند.

 

نکات مالیاتی و حسابداری برای مدیران کسب و کارها : چگونه طوری عمل کنیم تا حساسیت اداره امور مالیاتی در کسب و کار مان ایجاد نشود؟

 

• نحوه استخدام و انتخاب یک حسابدار کار بلد به چه صورتی است؟
• از کدام نرم افزار حسابداری  باید استفاده کنیم؟
• مهمترین تکلیف مالیاتی یک مدیر کسب و کار شامل چه مواردی است؟
• صورتهای مالی چه کمکی به شما در پیشرفت روند درآمدزایی شما دارد؟

 

 

طوری کارکنید تا حساسیت اداره امور مالیاتی ایجاد نشود
شما به عنوان مدیر  وقتی به فکر ارتباط با سازمان امور مالیاتی  می افتید که می خواهید یک شرکت ثبت کنید، در صورتی که این اقدام دو مسئله کاملاً متمایز از هم هستند، ثبت شرکت یک فرآیند جداگانه است و تشکیل پرونده مالیاتی روند بعدی. سوال بیشتر دارندگان کسب و کار این است که چه موقعی شرکت راه اندازی کنیم و آیا اینکار مشکل مالیاتی دارد؟

 

 

باید عرض کنم بستگی به خودتان دارد اینکه چقدر می خواهید بزرگ شوید و گسترده کار کنید. از نظر امور مالیاتی فرقی نمی کند چون از ابتدای سال ۱۳۹۵ تمامی مشاغل اعم از کوچک و بزرگ، حقیقی و حقوقی از طریق میزان درآمد و تراکنش های بانکی طبقه بندی می شوند حالا خیلی هم فرقی ندارد که بطور شخصی در حال کار هستید یا شرکتی.

 

یک مدیر اگر احساس می کند کسب و کارش در حال رشد ست باید بلافاصله وارد مراحل تشکیل پرونده در حوزه مالیاتی شود. مالیات پیش بینی نشده شامل مدیرانی می شود که هنوز تصمیمی برای وجهه قانونی کسب و کار خود نگرفته اند.

 

 

نحوه استخدام و انتخاب یک حسابدار خوب….؟
قبل از نحوه استخدام حسابدار  ، باید ببینید چه موقعی این نیاز برای کسب و کار شما ایجاد می شود. حتماً پیش خودتان پاسخ می دهید خوب هر وقت کارها حجم بالایی پیدا کردند یک حسابدار استخدام می کنید، در صورتی که این تفکر اشتباهی است و باید بطور کامل کنار بگذارید.بازهم اشتباه بیشتر مدیران این است که حاضر نیستند حتی یک جلسه از خدمات حسابداری  دیگر کارشناسان استفاده کنند و وقتی به فکر می افتند که کارها درهم و قاطی شده است.

 

 

از همان ابتدا شما با یک حسابدار بصورت پاره وقت مثلا یک روز در هفته یا حتی ماه وارد مذاکره شوید تا کارها تل انبار نشود. مهمترین اقدامات مالی و مالیاتی که شما باید از کارشناس حسابداری انتظار داشته باشید شامل موارد زیر است:
کلیه خدمات مالی و مالیاتی که یک مدیر ممکن است به آن نیاز داشته باشد به ۳ بخش امور حسابداری، امور مالیاتی و امور بیمه ای طبقه بندی می شود:

 

 

امور حسابداری

 

• راه اندازی سیستم های حسابداری و مالی
• اصلاح سیستم های حسابداری  و بروز رسانی اسناد مالی

 
• ایجاد و استقرار سیستم های حسابداری، انبار، حقوق و دستمزد
• محاسبه بهای تمام شده به صورت مکانیزه و دستی.
• صدور اسناد حسابداری و تحریر دفاتر قانونی.

در ادامه بخوانید:  تجزیه و تحلیل صورتهای مالی

 
• انجام پرداخت های مربوط به شرکت
• حضور در شرکت و دریافت رسید پرداخت حقوق و تمامی مزایا از تک تک کارکنان
• بستن حسابهای پایان سال مالی و تنظیم صورتهای مالی

 

 

 

امور مالیاتی
• تشکیل پرونده مالیات بر عملکرد
• تشکیل پرونده مالیات بر ارزش افزوده

 
• ارائه و اقدام راهکارهای مالیاتی
• دفاع از پرونده مالیاتی عملکرد و ارزش افزوده
• تنظیم لایحه دفاعیه مالیاتی.
• کاهش بدهی های مالیاتی

 
• تنظیم اظهارنامه های مالیاتی و دفاتر قانونی
• , کدینگ واصلاح حسابها
• تنظیم اظهارنامه ارزش افزوده و گزارشات فصلی
• تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی ، ارزش افزوده , گزارش معاملات فصلی و تحریر دفاتر قانونی روزنامه وکل ، درآمد و هزینه
• پلمپ دفاتر قانونی .

 

 

امور بیمه ای

• تشکیل پرونده سازمان تأمین اجتماعی.
• رسیدگی و حل و فصل در کلیه امور بیمه سازمان تأمین اجتماعی

 
• پیگری جرایم قبلی و آینده بیمه و رفع آنها
• پیش حسابرسی بیمه
• تنظیم لایحه دفاعیه از گزارش حسابرسی بیمه

 

 

باید در اینجا ببینید کدام گزینه ها را نیاز دارید و متناسب با آن حقوق حسابدار و هزینه خدمات حسابداری و مالیاتی قابل محاسبه خواهد بود.

 
نرم افزار حسابداری واقعی بخرید نه نرم افزار حسابداری  اسباب بازی !
بازهم به یک بی توجهی تاکید میکنم و آن هم خرید نرم افزار حسابداری است. اول به این سوال خوب فکر کنید که انتظارات شما از یک نرم افزار حسابداری چیست؟

 

تمامی انتظارات خود را به زبان خیلی ساده در یک کاغذ بنویسید، حالا به یکی از حالتهای زیر می رسید:
تعریف استاندارد کد حسابها جهت ثبت و صدور سند حسابداری
بروزرسانی حسابها و گزارشات مالی

 
کنترل دقیق بانکها و رفع مغایرت با پرینت ها
به روزبودن محاسبات مربوط به حقوق و دستمزد
منطبق بودن گزارشات سیستم با سامانه های مالیاتی
بازهم حجم فعالیت ها حائز اهمیت است ولی چارچوب کلی این موارد است حالا اگر یک نرم افزار حسابداری حتی رایگان امکان اجرای این موارد را داشته باشد برای کسب و کار شما مفید است و می توانید به خرید ان فکر کنید. متاسفانه برخی از مدیران گول مکانات جانبی نرم افزارها را می خورند بجای تاکید به موارد بالا، مجذوب دفترتلفن، نحوه پشتیبانی و ترکیب گرافیک نرم افزار حسابداری می شوند.

 

 

 

مشاور مالیاتی چه کمکی می تواند به شما کند؟
شاید در نگاه اول کلمه مشاوره مالیاتی  یک عبارت تبلیغاتی محسوب شود چرا؟ چون هنوز بسیاری از کسب و کارها به روش سنتی قبل تکالیف مالیاتی خود را اجرا می کنند و به تعیین تکلیف حوزه مالیاتی در پایان هر سال که معمولا مبلغ ناچیزی در محاسبات مالیاتی است بسنده می کنند.

 

اما از ابتدای سال ۱۳۹۵ و حتی دو سه سال اخیر تغییرات فوق العاده تخصصی و سیستماتیک در قوانین مالیاتی پیاده سازی شده که باعث برهم خوردن ریتم قبلی برای دارندگان کسب و کار شده است . حرکات و شگردهای قبلی دیگر جوابگو نیست و تصمیم گیری منوال گذشته در حوزه مالیاتی کاملاً متفاوت و دقیق تر شده است.

در ادامه بخوانید:  فرار مالیاتی - بخش پنجم

 
یک مثال ملموس :
مثلا فرض کنید فردی بابت کار طراحی، مبلغ ۲۰میلیون تومان از شرکت پاندا دریافت نموده است. شرکت پاندا طبق قوانین جدید گزارش خرید خدمات را به همین مبلغ در سامانه آنلاین سازمان امور مالیاتی از فرد بارگذاری می کند

 

. الان اتفاقی نمی افتد تا اینکه فرد مورد نظر می خواهد برای یک حرکت قانونی در محضر انجام دهد و نیاز به مفاصاحساب اداره دارایی پیدا می کند.

 

حوزه مالیاتی کد ملی را در سیستم وارد می کند و با عدم گزارش همین یک مورد مواجه می شود. در اینجا فرد با پرداخت مالیات مورد قرارداد، می تواند مفاصاحساب را دریافت کند ضمن اینکه نیاز به تشکیل پرونده جهت ارائه گزارش همراه با جریمه هم پیدا می کند.
نکته مالیاتی این مثال
حالا تصور کنید این فرد قبل از انعقاد قرارداد و دریافت مبلغ مورد نظر با یک مشاور مالیاتی جلسه مشاوره ای را برگزار می کرد و از این تکنیک اطلاعات کسب می کرد، در این صورت کافی بود یک دهم جریمه را بابت حق الزحمه مشاور پرداخت کند تا دچار این نوع خسارت نمی شد.

 

بنابراین با آنلاین شدن و به روز شدن ارتباطات سامانه های مالیاتی باهم و دیگر سازمانهای کشور از جمله گمرک، بانکها، سازمان املاک و اداره ثبت شرکتها دیگر به ندرت می توان فرار مالیاتی موفقی انجام داد و برای اصلاح این مشکلات، شما نیاز به پشتیبانی مالی و مالیاتی یک کارشناس یا یک تیم کارشناسی خواهید بود.

 

 

یکی از خدمات مورد نیاز شرکت ها و موسسات، خدمات مالی و مالیاتی است. انجام مشاوره مالیاتی معمولاً بصورت حضوری و غیر حضوری انجام می شود، در مشاوره مالیاتی ۳ دسته بندی جدید در بازار کار ایران ایجاد شده است:

 

 

• مشاور مالیاتی رایگان
• مشاور مالیاتی تلفنی
• مشاوره مالیاتی آنلاین

 

 

مشاوره مالیاتی رایگان

مشاوره مالیاتی رایگان بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و ابزاری برای مشاوره مالیاتی پولی می باشد. مطمئناً یک مشاوره رایگان نمی تواند ضریب اطمینان بالایی داشته باشد و ممکن است به پاسخ های متنوع منتهی شود که خلاصه و کوتاه هستند.معمولاً اکثر شرکتهای حسابداری در تهران که مجری این طرح هستند، در حالتهای مختلفی این نوع مشاوره را پیاده سازی می کنند.

 

 

مشاوره مالیاتی تلفنی
مشاوره مالیاتی تلفنی حالت قوی تر نسبت به مشاوره مالیاتی رایگان است و در مواقع حساس کاربرد دارد، به عنوان مثال شما درگیر یک دفاع مالیاتی هستیدو خودتان تقریبا به مراتب کار آشنا هستید و فقط می خواهید از عملکرد خود در لایحه نویسی اطمینان داشته باشید که در این صورت می توانید با مرکز مشاوره مالیاتی تماس حاصل کنید. مشاوره مالیاتی تلفنی برای عملیات پر پیچ و خم اصلاً توصیه نمی شود و صرفاً برای حل مشکلات جزئی کارآیی دارد.

در ادامه بخوانید:  گزارش مالیاتی - بخش یازدهم

 

 

مشاوره مالیاتی تلفنی رایگان
نوع دیگری از خدمات مالی و مالیاتی محسوب می شود که در این حالت بیشتر طرف مقابل شما سعی می کند با کسب اطلاعات اولیه، شما را به یک مشاور وصل کند.سیاست پاسخگویی در شرکتهای حسابداری متفاوت است مثلا من در مجموعه خودم سعی ی کنم تا انجاییکه امکان داشته باشد مدیران را راهنمایی کنم چون اعتقاد دارم اگر مشاوره من بصورت تلفنی کمکی کند حتما در دیگر مراحل هم به سراغ ما می آیند.

 

 

مشاوره مالیاتی آنلاین
با توجه به گسترش تکنولوژی و رشد بیشتر عملیات از طریق اینترنت، مشاوره مالیاتی هم از این امر مستثنی نبوده و پابرجاست. در مشاوره مالیاتی آنلاین شما می توانید از طریق آدرس پست الکترونیکی خود سوال خود را برای مشاور مالیاتی ارسال کنید و پاسخ ان را از طریق ایمیل دریافت کنید.

 

 

 

مشاوره مالیاتی حضوری
یک پیشنهاد در بخش مشاوره مالیاتی  دارم، اینکه موقعی سراغ مشاور مالی و مالیاتی نروید که کسب و کارتان ضربه خورده است. بیشتر مدیران منتظر مشکلات مالیاتی می مانند و بعد از بروز مشکل به فکر برطرف کردن آن می افتند که هم پرهزینه است و هم تمرکز شما را مختل می کند. حتماً قبل از هر نوع اقدام با هزینه کمتری می توانید با یک مشاور مالیاتی صحبت کنید و مسیر عملیات را بررسی کنید تا دچار مواجه شدن با جرائم نشوید. مثلا قبل از اقدامات زیر حتما با یک مشاور مالی و مالیاتی  وارد مذاکره شوید :

 

 

موقع انعقاد قرارداد با یک شرکت بزرگ خصوصی یا دولتی
موقع انعقاد قرارداد با کارمندان و روند پرداخت حقوق و دستمزد
موقع واگذاری بخشی از کار خود به دیگران
موقع اجاره دادن تجهیزات یا ساختمان و یا خودرو
موقع استخدام یک مدیرمالی ، حسابدار و حتی مشاور
موقع خرید خارجی
موقع ارائه گزارش خرید و فروش در سامانه امور مالیاتی
موقع درخواست مالیات ارزش افزوده از طرف فروشنده
موقع افزایش هرگونه سرمایه
و ……

 

 

و آخرین توصیه من
در پایان به نکته باید اشاره کنم و ان هم سرمایه گذاری برای آموزش حسابداری مدیران است. اگر می خواهید دچار مشکلات جدی در امور حسابداری و حتی مالیاتی نباشید در کنار دیگر آموزش هایی مانند بازاریابی ، پیشنهاد میکنم یک اطلاعات اولیه و پایه ای در حوزه حسابداری و مالیات کسب کنید.

 


برچسب ها: