اعتراض به برگ مالیات قطعی

دسته: مالیات
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۹ مهر ۱۳۹۶
اعتراض به برگ مالیات قطعی

هم مودی و هم اداره امور مالیاتی میتوانند ظرف مدت یکماه پس از تاریخ ابلاغ رای قطعی به شورای عالی مالیاتی شکایت و نقض رای و تجدید رسیدگی را خواستار شوند .

 

آیا میتوان به برگ مالیات قطعی اعتراض کرد ؟

طبق ماده ۲۵۱ قانون مالیاتهای مستقیم هم مودی و هم اداره امور مالیاتی میتوانند ظرف مدت یکماه پس از تاریخ ابلاغ رای قطعی هیات حل اختلاف مالیاتی به استناد عدم رعایت قوانین و مقررات موضوعه به شورای عالی مالیاتی شکایت و نقض رای و تجدید رسیدگی را خواستار شوند .

 

حالا اگر این مهلت یکماهه گذشته باشد و مودی یا … اعتراضی نکرده باشد و یا پس از این یکماه مدارکی به دست آید که میتواند نتیجه رای را به نفع خود تغییر داد اکنون چه باید کرد ؟

 

در پاسخ به ماده ۲۵۱ مکرر اشاره می کنیم ، این ماده در مورد مالیات های مستقیم و غیر مستقیم قطعی شده است که در مرجع دیگری قابل طرح نیست یعنی طبق قانون تمامی مراحل را پشت سر گذاشته اید و همچنین به استناد مدارک و دلایل کافی ادعای غیر عادلانه بودن مالیات قطعی شده را دارید .

 

 

راه حل این است که درخواست را طی نامه ای به وزیر اقتصاد و دارایی مبنی بر شکایت و تقاضای تجدید رسیدگی ارائه دهید . وزیر اقتصاد و دارایی با اختیارات خود پرونده مورد نظر را به هیاتی مرکب از ۳ نفر به انتخاب خود جهت رسیدگی ارجاع میدهد .

 

در ادامه بخوانید:  اجرای قانون اخذ مالیات از خانه های خالی

به منظور ارائه تقاضا و اعتراض به حکم قطعی مالیاتی ، بهتر است فرم مخصوص تعبیه شده در این رابطه ، تکمیل و مستندات مربوطه ضمیمه و به دبیر خانه تسلیم گردد .

 

پس از ارائه فرم ، مدارک بررسی و در صورت وجود نواقص ظرف ۲ هفته مراتب به مودی اعلام میگردد . در صورتی که فرم مربوطه بطور صحیح تکمیل و ارائه نشود و یا مستندات کافی نباشد دبیرخانه موضوع را بلا اقدام تلقی و مختومه می نماید .

 

در هر حال مدارک ارائه شده بررسی و رای هیات به اکثریت آرا قطعی و لازم الاجرا می باشد و جای هیچگونه اعتراض و بررسی دیگری وجود ندارد .

 

 

مودیانی که قصد ارائه شکایت خود را به این مرکز دارند باید به نکات زیر توجه کنند :

 

 

۱- شرط اولیه ارائه شکایت به مقام عالی وزارت ، قطعیت مالیات و عدم امکان طرح در سایر مراجع مالیاتی ، با استناد به مدارک و ادله کافی است .

 

 

۲- در صورتیکه همزمان به دیوان عدالت اداری و یا شورای عالی مالیاتی شکایت شده باشد موضوع قابل طرح در این هیات نیست و لذا در هر مرحله که معلوم شود مراتب بررسی متوقف خواهد شد .

در ادامه بخوانید:  نکات مهم مالیاتی - بخش پنجم

 

 

۳- فرم درخواست رسیدگی را به دقت تکمیل نموده و همه موارد را درج کنید . در صورت ابهام ، حضوراً یا بصورت تلفنی موارد را از کارشناسان دبیر خانه هیات سوال فرمائید .

 

 

۴- فرم شکوائیه الزاماً به امضاء شخص مودی رسیده باشد. امضاء فرم شکایت اشخاص حقوقی( شرکتها ، موسسات ، سازمانها ، شهرداریها و … ) : امضاء صاحبان امضاء‌مجاز،‌مستند به روزنامه رسمی( و یا حکم انتصاب ، حسب مورد ) ، همراه با مهر شرکت یا موسسه ( حتماً روزنامه رسمی مربوط ضمیمه شود ) .

 

– در مورد شکایت از ناحیه وراث و یا شرکاء مدنی لازم است کلیه وراث و یا کلیه شرکاء فرم را امضاء‌نمایند. در غیر اینصورت شکایت کامل نبوده و قابل بررسی نمی باشد .

 

– در صورتیکه شکوائیه توسط وکیل ( یا قیم ) مودی امضاء و ارائه می شود ، تصویر وکالتنامه رسمی و سایر مدارک ( حسب مورد: قیم نامه، حصر و وراثت، وصیت نامه، وقف نامه و … ) ضمیمه شود .

 

 

۵- تصویر برگ های مالیات قطعی مورد شکایت ، با شماره و تاریخ خوانا حتماً الزامی است. اوراق دیگر از جمله برگ تشخیص و یا برگ اجرائی قابل جایگزین نمی باشد .

 

در ادامه بخوانید:  بخشنامه ابطال جزء (۱) بند (۵) بخشنامه مالیاتی ماده ۱۳۲ قانون مالیات‌ها

 

۶- تصویر کلیه آراء هیاتهای حل اختلاف و مراجع قبلی از جمله هیات بدوی یا تجدید نظر ، رای شورای عالی مالیاتی، هیأت ماده ۲۱۶، هیأت همعرض و … برای بررسی شکایت شما کمک بسزایی می کند لذا ارائه تصویر همه آنها لازم است .

 

 

۷- ادعاهای مطرح شده درشکایت می بایست مستند باشد لذا هر گونه مدارک و مستنداتی که ادعای مطروحه را اثبات می کند، ضمیمه نمائید .

لازم به ذکر است دبیر خانه هیات هیچ الزامی ندارد تا به شکایت ناقص ، نامفهوم و بدون مستندات رسیدگی نماید . لذا در تدوین شکوائیه خود دقت فرمائید .

 

فرم اعتراض و تقاضای تشخیص رسیدگی مالیات را در ادامه ملاحظه فرمائید.

 

 

اعتراض به برگ مالیات قطعی





برچسب ها: