تفاوت حسابداری بازرگانی و دولتی

دسته: حسابداری
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
تفاوت حسابداری بازرگانی و دولتی

يکي از اساسي ترين تفاوتهاي بين حسابهاي دولتي و بازرگاني وجود حسابهاي مستقل مي باشد . هر حساب مستقل عبارت است از وجوه نقد يا ساير داراييها و منابع مالي که براي اجراي برنامه ها و عمليات معين يا نيل به اهداف مشخص طبق قوانين و مقررات ايجاد ميشود .

 

تفاوتهای اصلی حسابداری بازرگانی با حسابداری دولتی در چیست؟

 

1- تفاوت در اهداف:

هدف اصلی موسسات بازرگانی تحصیل سود است . و منظور اصلی ازتاسیس سازمانهای دولتی ارائه خدمات و کالا به مردم جهت رفع نیازهای اساسی آنان ، افزایش رفاه ، انجام وظایف ناشی از تصدی دولت و … می باشد .

 

 

 

2- تفاوت در صورتهای مالی:

صورتهای مالی اساسی در حسابداری بازرگانی عبارت است از:
الف : صورت وضعیت مالی یا ترازنامه
ب : صورتحساب سود و زیان
ج : صورتحساب سود و زیان انباشته
د : صورت جریان وجوه نقد

 

 

صورتهای مالی سازمانهای دولتی :

الف : ترازنامه هر یک از حسابهای مستقل و تراز نامه ترکیبی از کلیه حسابهای مستقل
ب: صورتحساب درآمدها ، هزینه ها و تغییرات در مازاد برای هر یک از حسابهای مستقل و نیز صورتهای ترکیبی آنها
ج: صورت مقایسه درآمدهای شناسایی شده با در آمدهای پیش بینی شده و هزینه های انجام شده با اعتبارات مصوب

در ادامه بخوانید:  پیشرفت در حسابداری - بخش هفدهم

 

 

3- تفاوت در اجرای قوانین و مقررات:

در حسابداری دولتی ، قوانین و مقررات علاوه بر نظارت وحاکمیت بر عملیات حسابداری تعیین کننده اختیارات ، وظایف و مسئولیتهای ذیحسابان ، مدیران و مسئولان مالی و اداریسازمانهای دولتی نیز هستند . این قوانین و مقررات حتی در صورت تضاد با اصول پذیرفته شده حسابداری تا زمانی که تغییر نیافته یا اصلاح نشده اند لازم الاجرا هستند .

 

 

 

4- لزوم تهیه و اجرای بودجه و اعمال کنترل بودجه ای:

کنترل بودجه ای از مقایسه درآمدهای پیش بینی شده با درآمدهای وصول شده ( تحقق یافته) و اعتبارات پیش بینی شده در بودجه مصوب در مقایسه با هزینه های انجام شده صورت میپذیرد .

در ادامه بخوانید:  افزایش سرمایه چیست؟

 

 

 

5- تفاوت در حسابهای مستقل:

یکی از اساسی ترین تفاوتهای بین حسابهای دولتی و بازرگانی وجود حسابهای مستقل می باشد . هر حساب مستقل عبارت است از وجوه نقد یا سایر داراییها و منابع مالی که برای اجرای برنامه ها و عملیات معین یا نیل به اهداف مشخص طبق قوانین و مقررات ایجاد میشود .

 

 

 

6- تفاوت در مبنای حسابداری:

در سیستم حسابداری بازرگانی از مبنای تعهدی استفاده میشود ولی در حسابداری دولتی میتوان از مبنای نقدی ، تعهدی ، نیمه تعهدی ، تعهدی تعدیل شده و نقدی تعدیل شده استفاده کرد .

 

 

 

7- تفاوت در شکل و ترکیب سازمانی و حدود مسئولیت:

در سازمانهای دولتی حدود ، وظایف ، اختیارات و مسئولیت کارکنان بوسیله قانون و مقررات تعیین شده اند و مدیران این قبیل از موسسات در مقابل عموم مردم قوه مقننه ، قوه قضاییه و بالاخره روسای خود مسئولند .

در ادامه بخوانید:  دفتر معین چیست

 

 


برچسب ها: