مرکز هزینه

دسته: حسابداری
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۳ مرداد ۱۳۹۵
مرکز هزینه

براي تعريف مراكز هزينه به چه نكاتي بايد توجه كرد و اساسا چه شاخصه ها و پارامترهايي براي يك ناحيه حائز اهميت است تا آنجا بعنوان يك مركز هزينه تعريف شود.

مرکز هزینه : فرض کنید در یک شرکت بسیار بزرگ، قرار است مراکز هزینه تعریف شده و در یک سیستم ERP از آنها استفاده شود.

 

 

برای تعریف مراکز هزینه به چه نکاتی باید توجه کرد و اساسا چه شاخصه ها و پارامترهایی برای یک ناحیه حائز اهمیت است تا آنجا بعنوان یک مرکز هزینه تعریف شود.

 
دپارتمان ها ، خطوط تولیدی ، ماشین آلات ، و … چگونه می توانند هر کدام یک مرکز هزینه باشند و اگر هر یک از آنها شرایط لازم برای تبدیل شدن به یک مرکز هزینه را ندارد دلیل آن چیست؟

 

بطور کلی از مرکز هزینه بعنوان یک مخزن، جهت انباشت هزینه های مراکز فعالیت یک بنگاه اقتصادی استفاده میشود.
انباشت هزینه های مختلف یک بنگاه بطور مجزا و با تفکیک اصولی ،در بهایابی کالا و خدمات تولید شده ،بسیار میتواند مفید فایده باشد.

 

 

مثالی از کاربرد مرکز هزینه

فرض کنید یک شرکت پیمانکاری سه پروژه ساختمانی را در دست اجرا دارد این شرکت گچ کاری سه پروژه خود را به یک شخص واگذار کرده .

 

 

چنانچه این شرکت بخواهد کارت حساب این شخص را تنها روی یک پروژه بررسی کند باید از امکان مرکز هزینه استفاده نمایید به این صورت که سه پروژه خود را در مرکز هزینه تعریف نمایید و اسناد حسابداری برای آن شخص را به مرکز هزینه مورد نظر مرتبط نماید حال می تواند گزارشات مورد نظررابراساس مرکز هزینه تهیه نماید .

در ادامه بخوانید:  فهرست حسابها در مؤسسات تولیدی و حسابداری صنعتی

 

 

در مؤسسات تولیدی واحدها یا قسمتهایی که موجب بوجود آمدن هزینه می گردند و در ایجاد آنها سهیم می باشند را به عنوان مرکز هزینه شناسایی می کنند. در واقع مرکز هزینه قسمتی از کارخانه است که در آنجا برای تولید محصول یا انجام خدمات هزینه ای صورت می پذیرد.

 

عموماً مراکز هزینه دوایر تولید می باشند هرچند ممکن است یک دایره خود از چند مرکز هزینه تشکیل شده باشد و این در حالی است که یک سفارش ساخت یا یک مرحله از تولید یا یک قسمت از خط تولید و یا هریک از ماشین آلات تولیدی که زیر مجموعه ای از یک دایره تولیدی هستند یک مرکز هزینه باشند.

 

باید توجه داشته باشید هر چه مراکز هزینه بیشتر باشد کنترل هزینه ها با دقت بیشتری صورت می پذیرد و در مؤسسات تولیدی به طور کلی مراکز هزینه به دو دسته دوایر تولیدی و دوایر خدماتی تقسیم می شوند.

در ادامه بخوانید:  حسابداری اسناد دریافتنی

 

 

معمولاً مراکز هزینه را از حیث شکلی (ماهوی) به سه دسته تقسیم میکنند:

 

1- مراکز تولیدی:ایستگاههای کاری هستند که محصولات تولیدی یک بنگاه، در گذار از این مراکز قابل عرضه میشود.
2- مراکز اداری : مراکز تشکیلاتی یک بنگاه محسوب میشوند که به امور ستادی و مدیریتی سازمان مبادرت دارند.
3- مراکز خدماتی: مراکز خدمات رسان و پشتیبان بوده که در تسهیل امور به دو مرکز فوق-علی الخصوص مراکز تولیدی- ایفای نقش میکنند.

 
با این اوصاف در یک دوره گزارشگری مالی، هزینه های انباشته شده در مراکز خدماتی بر اساس مبانی منطقی بر مراکز تولیدی و اداری سرشکن شده سپس هرینه های مراکز تولیدی که شامل هزینه های مستقیم این مراکز بعلاوه ی هزینه های سهم گرفته از مراکز خدماتی میباشند به قیمت تمام شده بسته شده و هرینه های مراکز اداری( هزینه های مستقیم مراکز اداری + هزینه های سهم گرفته از مراکز خدماتی) نیز بعنوان “هرینه های اداری و تشکیلاتی” در صورتهای مالی گزارش میشوند.

در ادامه بخوانید:  اعتبارات اسنادی

 

بطور کلی از مرکز هزینه بعنوان یک مخزن، جهت انباشت هزینه های مراکز فعالیت یک بنگاه اقتصادی استفاده میشود

 

مرکز هزینه را میتوان بصورت های متنوع استفاده کرد و کاربردهای گوناگونی دارد.

 

اینجانب ، در یک شرکت تولیدی چند مرکز هزینه تعریف کرده ام که بر اساس نیازها و رسیدگی بیشتر از آنها استفاده مینمایم.

 
1- مرکز هزینه دایره تولید ریخته گری
2- مرکز هزینه دایره تولید تراشکاری
3- مرکز هزینه دایره توزیع و فروش
4- مرکز هزینه عملیاتی مالی و اداری

 

 





برچسب ها: