نوشتن رزومه حرفه ای

دسته: اخبار
بدون دیدگاه
شنبه - ۸ آبان ۱۳۹۵
نوشتن رزومه حرفه ای

توصیه می شود پس از ذکر تحصیلات و سوابق حرفه ای، بخشی از رزومه خودتان را به توضیح مهارتهایتان اختصاص دهید.

 

ساختن یک رزومه برجسته منوط به رعایت بعضی نکات است، مسائل زیادی را باید قبل از فرستادن رزومه برای کارگزینی در نظر داشت که البته بعضی از آن‌ها اولویت بالاتری نسبت به سایرین دارند.

 

۱-ایمیل غیرحرفه‌ای :از ایمیل‌های نامتعارف استفاده نکنید، حتی اگر لازم است ایمیل جداگانه‌ای برای کارتان بسازید.

 

 

۲-کلیشه‌های بی‌معنی:

کلیشه‌ها شامل ابهامات،اغراق و یا قسمت‌های نامفهوم هستند.

بر روی واقعیت‌ها متمرکز شوید، به‌جای اینکه بنویسید روحیه کار تیمی دارید راجع به دفعاتی که کار گروهی کرده‌اید و نتیجه به‌دست‌آمده از آن صحبت کنید.

 

 

۳-مهارت‌ها:

مشکل قسمت مهارت‌ها این است که در آن از هیچ مقیاس قابل‌لمسی استفاده نشده است و کارفرمایان به میزان مهارت پی نمی‌برند.  برای نوشتن این قسمت از معیارهای قابل‌لمس و موردنظر کارگزین استفاده کنید. مثل الگوی زیر:

 

سابقه: مثلاً ۳ سال تجربه کد نویسی html
تأییدیه‌ها و دوره‌ها: مثلاً مدرک مهارت در کار با ویندوز
نوع وظایف: مدیریت یک گروه ۵ نفره در رویدادی با بودجه ۲۰۰ میلیون تومانی

 
۴-تصاویر: عکس شما به‌عنوان ارزش شما برای کارفرما مطرح نیست مگر اینکه شما بازیگر و یا مدل باشید.

فضا در رزومه شما زیاد نیست پس هوشمندانه آن را با محتوای مفید پر کنید تا خواننده آن را متقاعد کنید که شما لایق مصاحبه هستید.

 

 

۵-صفحات زیاد: معمولاً سر کارفرمایان و کارشناسان کارگزینی بسیار شلوغ است پس آن‌ها را درگیر یک رزومه ۷ صفحه ای نکنید.

حدود ۲ صفحه مقداری ایده آل برای تبیین شرایط شما بدون سر بردن حوصله افراد است.

 

 

۶-فاصله‌های بدون دلیل بین سوابق کاری: فاصله‌های بدون دلیل بین شغل‌ها موجب نگرانی کارگزین برای استخدام شما خواهد بود. هیچ نگرانی‌ای بابت مطرح کردن فعالیت‌هایی چون مسافرت، فعالیت‌های داوطلبانه و پروژه‌های شخصی نداشته باشید.

 

 

۷-اشتباهات املایی و دستوری: اشتباهات دستوری و املایی به‌شدت توجه کارفرمایان را به خود جلب می‌کند. به اسپل چک اعتماد نکنید چون متوجه همه اشتباهات نمی‌شود، رزومه خود را دوباره و سه‌باره چک کنید همچنین از یک دوست معتبر بخواهید تا به‌دقت رزومه شما را مطالعه کند.

 

 

۸-فونت‌های عجیب : خواندن فونت‌های عجیب برای کارگزین دشوار است،از یک فونت ساده و خوانا استفاده کنید.

در ادامه بخوانید:  کارت‌ های بانکی سرقتی و گمشده

 

 

۹-متن‌های طولانی: پارگراف‌های طویل کابوس هر خواننده‌ای است. برای کارگزین بسیارسخت است که از میان انبوه کلمات به اطلاعات مورد نیازش دست پیدا کند.

 

 

خواننده رزومه خود را اینگونه خوشحال کنید:

استفاده از بولت‌ها
استفاده از تیترهای پررنگ برای جدا کردن قسمتهای مختلف

 
ساختار استاندارد رزومه :

هر رزومه از ساختار و قالبی مشخص برخوردار است. این بدین معنی است که محتویات مندرج در رزومه می بایست در قسمتهای مجزا و بترتیبی معین نوشته شود. توصیه می شود قبل از توضیح هر قسمت، عنوان آنرا با یک تیتر از سایر محتویات جدا و مشخص نمائید. این امر سبب می شود تا چشم خواننده بسهولت و سرعت مطالب دلخواه را بیابد. در زیر به بررسی ساختار رزومه در ۷ بند می پردازیم که ۳ قسمت اول در این بخش و ۴ قسمت بعدی در بخش بعد معرفی میشوند.

 

۱-اطلاعات شخصی

این قسمت شامل اطلاعات اولیه کارجو بوده و بعنوان اولین بخش رزومه قرار می گیرد. اطلاعات این قسمت شامل نام کامل، شماره شناسنامه، شماره کارت ملی، تلفن تماس، آدرس ایمیل یا پست الکترونیک، سال تولد و محدوده سکونت کارجو می باشد. نام باید بصورت کامل (نام و نام خانوادگی) بوده و با سایزی بزرگتر (Bold) درج شود. سال تولد صرفاً جهت اطلاع کارفرما از سن شماست و لذا درج دقیق ماه و روز آن غیر ضروری است. توصیه می شود بدلیل حفظ حریم اطلاعات شخصی از ذکر آدرس بطور کامل پرهیز نموده و صرفاً به مشخص نمودن محدوده سکونت اکتفا ورزید.

 

 

۲-علائق حرفه ای

این قسمت از رزومه مبین توضیحی مختصر از علائق و خواستگاه حرفه ای کارجو می باشد. لطفاً توجه فرمائید که این بخش از رزومه جنبه اختیاری داشته و در صورت تمایل به درج، پس از اطلاعات شخصی قرار می گیرد. درج مطالب در این قسمت باید صریح و کوتاه باشد یعنی چیزی در حدود دو یا سه خط.

 

با صراحت و صداقت زمینه هایی که در آنها علاقمند به کار و فعالیت هستید را توضیح دهید. توجه داشته باشید که علاقه شما امریست جدا از تواناییتان و در این بخش نیازی به اشاره به توانایی و مهارتهایتان نیست. دقت کنید که رابطه ای بین علائق شما و کاری که برایش درخواست می دهید برقرار باشد در غیراینصورت شاید کارفرما چنین بیاندیشد که شما درک درستی از نیاز وی و یا وظایف سمت مربوطه نداشته اید. این بخش مربوط است به نمایشی از شخصیت کاری خودتان در ذهن کارفرما. این نکته که کارفرما با خواندن این بخش از رزومه تان شما را راسخ در جایگاهی که خودتان را در آینده در آن می بینید حس نماید، تصویر بسیار مؤثری از شخصیت مصمم و با انگیزه شما در ذهن وی ایجاد خواهد نمود.

در ادامه بخوانید:  تصویب استفاده از اسناد خزانه اسلامی به‌عنوان وثیقه

۳-مدارک و سوابق تحصیلی

ذکر سابقه تحصیلی کارجو از نکات مهم در نگارش رزومه می باشد و وجود آن ضروری است. لیستی از تحصیلات علمی و دانشگاهی خود تهیه کنید و آنها را بترتیب از آخر به اول در این قسمت درج کنید. دلیل اینکار اینست که کارفرمایان تمایل دارند تا ابتدا بروزترین و آخرین سوابق شما را بررسی کنند.

 

برای هر مورد در لیست، نام رشته تحصیلی، نام دانشگاه یا موسسه و در نهایت تاریخ شروع و اتمام دوره تحصیلی را قید نمائید. در زیر هر کدام از این موارد میتوانید به گرایش رشته مربوطه، دروس اصلی یا مرتبط گذرانده شده، موضوع پروژه یا پایان نامه و در صورت تمایل معدل فارغ التحصیلی خود اشاره کنید. البته ذکر این موارد تنها در صورت مرتبط بودن با کار و سمت درخواستی پیشنهاد می شود و در صورت اشاره از نوع ارتباط آنها با کار مطمئن شوید. توصیه می شود در صورتیکه آخرین مدرک تحصیلی شما کمتر از کارشناسی یا لیسانس است، به معرفی رشته تحصیلی دبیرستانی خود نیز بپردازید.

 

۴-سوابق حرفه ای

این قسمت یکی از مهمترین و ضروری ترین بخش های رزومه کارجو بوده و محل توجه ویژه ای برای بسیاری از کارفرمایان محسوب می شود. جهت تکمیل این بخش از رزومه خود لیستی از سوابق کاری و سمتهای خود در گذشته تهیه نموده و آنها را مانند سوابق تحصیلی بترتیب از آخر به اول در این قسمت درج کنید. هر کدام از موارد ذکر شده در لیست این قسمت باید شامل جزئیات زیر باشد.

در ادامه بخوانید:  اجرای آرای قضایی در ورشکستگی

سمت و عنوان شغلی
نام شرکت، موسسه یا محل کار
مدت زمان فعالیت
مسئولیتهای سمت و کارهای مهم انجام شده

۵-تجربیات و دوره های تخصصی

درج این قسمت در رزومه جنبه اختیاری دارد. چنانچه در حال ارسال درخواست برای یک کار تخصصی هستید، می توانید اطلاعاتی درباره گذراندن دوره های آموزشی مرتبط و یا تجربیات مهم در پروژه های مرتبط بصورت لیستی از عبارات خلاصه شده آماده نموده و آنها را بر حسب تاریخ (از امروز به گذشته) مرتب نمائید. برای هر مورد نام دوره، تاریخ و محل برگزاری آن، طول دوره و نوع گواهینامه اعطایی آن را مشخص نمائید.

 

۶-مهارتها

توصیه می شود پس از ذکر تحصیلات و سوابق حرفه ای، بخشی از رزومه خودتان را به توضیح مهارتهایتان اختصاص دهید. این مهارتها می توانند هم شامل مهارتهای فنی و تکنولوژیکی مانند کار با نرم افزار یا سخت افزارهای مختلف باشد و هم شامل مهارتهای فردی مانند کارگروهی، مسئولیت پذیری، خلاقیت، نظم پذیری، میزان آشنایی با زبانهای خارجی و نظایر آن.هنگام ذکر مهارتها، میزان آشنایی خود با هر مورد را صادقانه قید نمائید یعنی مشخص کنید تا چه اندازه با زبان انگلیسی آشنا هستید .

 

۷-حضور در کنفرانسها

اگر در حال ارسال درخواست کار جهت انجام کارهای علمی و تحقیقاتی هستید، ذکر تجربیات شرکت در کنفرانسهای علمی و تخصصی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لیستی از این فعالیتها تهیه کرده و آنها را بر حسب تاریخ (از امروز به گذشته) مرتب نمائید. برای هر مورد نام سمینار یا کنفرانس را به همراه تاریخ و محل برگزاری قید نمائید.

 

 

 

HOW TO WRITE CV

 





برچسب ها: