مراحل تمدید یا درخواست گواهی ارزش افزوده

دسته: ارزش افزوده
بدون دیدگاه
جمعه - ۱۵ مرداد ۱۳۹۵
مراحل تمدید یا درخواست گواهی ارزش افزوده

از این پس امکان ثبت درخواست گواهینامه و همچنین صدور آن در سامانه مالیات بر ارزش افزوده از یک ماه قبل از پایان مهلت انقضا امکان پذیر است.

 

مراحل تمدید یا درخواست گواهی ارزش افزوده : مودیان نظام مالیات بر ارزش افزوده طبق دستوالعمل زیر هنگام خرید کالا و مواد در صورتیکه فروشنده مطالبه مالیات بر ارزش افزوده می کند لازم است از فروشنده گواهی دارای اعتبار ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده را اخذ نمایند.

 

 

گواهی ثبت نام هم اکنون با اعتبار ۶ ماهه و یکساله صادره می شود.

 

 

۱.گواهی دارای اعتبار یکساله به افرادی اعطا می شود که بعنوان مودی در نظام مالیات ارزش افزوده شناسایی و کلیه تکالیف خود را انجام داده و بدهی مالیات ارزش افزوده نداشته باشد.

 

 

۲. گواهی دارای اعتبار ۶ ماهه به مودیانی اعطاء می شود که کلیه تکالیف مالیات ارزش افزوده خود را انجام  لیکن بدهی مالیاتی خود را تقسیط و در حال تسویه بدهی های خود هستند.

 

 

 

پیرو بخشنامه‌های شماره ۲۸۱۵ مورخ ۰۵/۰۲/۱۳۸۸، ۴۹۳۶ مورخ ۳۰/۰۲/۱۳۸۸ و ۳۰۳۹۲ مورخ ۱۸/۱۲/۱۳۸۸۸ و با توجه به فراهم آمدن امکان صدور گواهینامه ثبت نام مؤدیان در نظام مالیات بر ارزش افزوده از طریق سامانه الکترونیک مالیات بر ارزش افزوده به نشانی www.evat.ir ، لذا از ابتدای سال ۱۳۹۴ صدور گواهینامه مذکور صرفاً از طریق سامانه یاد شده و با رعایت شرایط و نکات ذیل امکان‌پذیر خواهد بود.

 

 

شرایط صدور گواهینامه ثبت‌نام ارزش افزوده

۱- ثبت‌نام نهایی مؤدی در سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی به نشانی www.tax.gov.ir و تکمیل ثبت‌نام در سامانه مالیات بر ارزش افزوده به نشانی www.evat.ir  ؛

 
۲- درخواست صدور گواهینامه ثبت ‌نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده توسط مؤدی در سامانه مالیات بر ارزش افزوده؛

 
۳- راستی آزمایی و تکمیل اطلاعات پرونده مؤدی مطابق دستورالعمل راستی‌آزمایی ثبت‌نام به شماره ۴۶۹۷/۲۶۰/د مورخ ۰۱/۱۱/۱۳۹۲؛

 
۴- ارائه کلیه اظهارنامه‌های دوره‌های مشمولیت مؤدی که تاکنون مورد رسیدگی قرار نگرفته است؛

 
۵- پرداخت یا ترتیب پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده ابرازی و یا قطعی شده.

 

نحوه صدور گواهینامه ثبت‌نام توسط واحدهای خدمات مؤدیان

۱- مراجعه به فهرست مؤدیان متقاضی گواهینامه ثبت‌نام در قسمت مدیریتی سامانه مالیات بر ارزش افزوده به نشانی www.evat.ir/admin در منوی «گواهینامه ثبت‌نام» زیر منوی «صدور گواهینامه ثبت‌نام» توسط کاربران خدمات مؤدیان؛

 
۲- بررسی و تأیید بندهای «۱»، «۳»، «۴» و «۵» قسمت شرایط صدور گواهینامه ثبت‌نام این دستورالعمل توسط کاربران خدمات مؤدیان؛

در ادامه بخوانید:  جرایم مالیات بر ارزش افزوده

 
۳- تعیین و پیشنهاد مدت اعتبار گواهینامه ثبت‌نام توسط کاربران خدمات مؤدیان در سامانه مالیات بر ارزش افزوده در منوی «گواهینامه ثبت‌نام» زیر منوی «صدور گواهینامه ثبت‌نام» و ارسال به کارتابل رئیس امور مالیاتی ذیربط جهت تأیید نهایی؛

 
تذکر: مدت اعتبار گواهینامه برای مؤدیانی که بدهی مالیاتی خود را پرداخت نموده‌اند یکسال و برای مؤدیانی که ترتیب پرداخت آن را داده‌اند شش ماه خواهد بود.

 

 

۱- مراجعه رئیس امور مالیاتی به بخش مدیریت سامانه مالیات بر ارزش افزوده منوی «گواهینامه ثبت‌نام» زیر منوی «تعیین وضعیت گواهینامه ثبت‌نام» و مشاهده فهرست مؤدیانی که درخواست گواهینامه ثبت‌نام آنان توسط کاربران خدمات مؤدیان تأیید شده است برای بررسی، کنترل و در صورت لزوم اعمال تغییرات درخصوص زمان اعتبار و تأیید صدور گواهینامه ثبت‌نام یا «رد درخواست» با درج دلایل؛

 
تذکر: تعیین وضعیت گواهینامه ثبت‌نام شامل تأیید، اصلاح و رد درخواست گواهینامه می‌باشد که صرفاً توسط رؤسای امور مالیاتی ذیربط یا معاون مالیات بر ارزش افزوده ادارات کل امور مالیاتی قابل انجام خواهد‌بود.

 

 

۱- پس از تعیین مدت اعتبار گواهینامه ثبت‌نام و تأیید آن توسط معاون یا رئیس امور مالیاتی  ذیربط گواهینامه مؤدی قابل چاپ خواهد بود و کاربران خدمات مؤدیان موظفند نسبت به چاپ آن در فرم‌های مخصوص جهت امضاء معاون یا رئیس امور مالیاتی مربوطه اقدام نمایند؛

 
۲- گواهینامه‌های صادره صرفاً از طریق پست سفارشی دو قبضه به نشانی اقامتگاه قانونی/ محل فعالیت مؤدی که در سامانه مالیات بر ارزش افزوده درج شده است ارسال خواهد شد. در صورت عودت گواهی مزبور توسط پست به هر دلیل و مراجعه و ارائه توضیحات کتبی توسط مؤدی، چنانچه دلایل ارائه شده به لحاظ راستی آزمایی کافی به مقصود باشد گواهی مذکور می‌بایست مجدداً به آدرس قبلی ارسال شود در غیر اینصورت طبق مقررات اقدام گردد؛

 
۳- در هر مقطع زمانی که توسط مراجع ذیصلاح، نام بنگاه اقتصادی بعنوان مؤدی ” فاقد اعتبار” به معاونت مالیات بر ارزش افزوده اعلام و در سامانه اعمال گردد، به صورت سیستمی ثبت‌نام وی غیرفعال و گواهینامه ثبت‌نام صادر شده نیز لغو می‌گردد. همچنین در صورتیکه پس از راستی آزمایی مجدد توسط ادارات کل، وضعیت ثبت‌نام مؤدی از وضعیت ” تأیید شده”به وضعیت” لغو” تغییر یابد، گواهینامه ثبت‌نام صادره به صورت سیستمی لغو می‌گردد؛

در ادامه بخوانید:  رسیدگی و پذیرش مالیات و عوارض ارزش افزوده پرداختی مودیان به عنوان اعتبار مالیاتی

 
۱- مؤدیان مربوطه می‌توانند با مراجعه به نشانیwww.evat.ir بخش ” ثبت نام” گزینه “درخواست صدور گواهینامه ثبت نام” از وضعیت درخواست خود اطلاع حاصل نمایند؛

 
۲- کارفرمایان، خریداران کالا و خدمت و فعالان اقتصادی می‌توانند با مراجعه به نشانی www.evat.ir  در صفحه اصلی سامانه با انتخاب گزینه “بررسی اعتبار گواهینامه ثبت‌نام مؤدیان مالیات بر ارزش افزوده” از صدور و اعتبار گواهینامه مؤدیان کسب اطلاع نمایند.

 
بدیهی است مسئولیت بررسی و کنترل کلیه موارد فوق به عهده مأموران مالیاتی ذیربط بوده و مدیران کل امور مالیاتی مربوطه نیز نظارت‌های لازم را اعمال خواهند نمود.

 

 

  علی رضا طاری بخش

معاون مالیات بر ارزش افزوده

 

مراحل تمدید یا درخواست گواهی ارزش افزوده بصورت آنلاین

 

ابتدا به سایت

www.evat.ir

 

وارد شوید.

 

در قسمت ثبت نام ،روی درخواست گواهینامه ثبت نام کلیک کنید.

 

– پس از کلیک روی درخواست گواهینامه ثبت نام به صفحه جدیدی با نام ورود به سامانه ، وارد خواهید شد که در آن (نام کاربری) و (کلمه عبور) از شما درخواست میگردد، لطفاً نام کاربری و کلمه عبور مربوط به سامانه ارزش افزوده را وارد نمایید.

 

توجه کنید که صفحه کلید حتما در حالت انگلیسی باشد.

 

پس از وارد شدن ، اطلاعات مودی نمایان خواهد شد.

 

در زیر برگه درخواست گواهینامه :

 

شما نیاز به کد رهگیری سامانه شماره اقتصادی دارید :

 

۱- در صورتیکه کد رهگیری سامانه شماره اقتصادی را در اختیار دارید آنرا وارد نمایید و در صورتیکه آنرا فراموش کرده اید به شرح ذیل عمل کنید:

 

الف – توسط مرورگر خود به آدرس

 

register.tax.gov.ir

 

 

مراجعه نموده و نام کاربری و کلمه عبور سامانه شماره اقتصادی را وارد نمایید.

 

ب – پس از ورود به سامانه شماره اقتصادی در سمت راست تصویر بخش (نمایش و ویرایش اطلاعات) را مشاهده میکنید روی آن کلیک کنید .

بعد از کلیک به قسمت اطلاعات اولیه مراجعه کنید .

در قسمت پایین اطلاعات اولیه (شماره پیگیری) خود را یادداشت نمایید.

 

 

ج – حال به مجددا به فرم ثبت نام گواهی ارزش افزوده باز گردید و کد رهگیری بدست آمده را در قسمت مربوطه وارد نمایید.

در ادامه بخوانید:  مرحله هفتم مشمولین مالیات ارزش افزوده

 

سپس توضیحات درخواست گواهینامه را وارد نمایید.

 

در ادامه درصورتیکه قصد تمدید گواهینامه ارزش افزوده خود را دارید، (دارای گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده هستم) را علامتگذاری کرده و اطلاعات آخرین گواهینامه خود را وارد نمایید.

 

 

در مرحله پایانی (ثبت درخواست) و سپس (چاپ درخواست) را انجام دهید. دقت داشته باشید که پس از (ثبت درخواست) کدپیگیری به شما اعلام می گردد. این کد پیگیری جهت (پیگیری درخواستها) در آینده مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

 

 

مدیرمسئول محترم خبرگزاری خبرآنلاین
با سلام احترام

 
نظر به طرح سوال مردمی در آن رسانه در خصوص “صدور گواهینامه ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده” مورخ ۱۴/۴/۱۳۹۵، بدینوسیله به اطلاع می رساند مشکل مطروحه به معاونت مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور انعکاس یافت و این معاونت پس از انجام بررسی های لازم و وارد دانستن ایراد مطرح شده، به منظور تکریم مودیان محترم مالیاتی و تسهیل امور آنان نسبت به رفع مشکل اقدام نمودند.

 
بر این اساس پاسخ معاونت مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور به شرح زیر می باشد:

 

 

“از این پس امکان ثبت درخواست گواهینامه و همچنین صدور آن در سامانه مالیات بر ارزش افزوده از یک ماه قبل از پایان مهلت انقضا امکان پذیر است.”

 

غلامرضا قبـله ای-مدیرکل دفتر روابط عمومی و فرهنگ سازی مالیاتی

 

 


برچسب ها: